Paastokurssin suunnittelu palvelumuotoilun keinoin
Kröger, Annamaija (2017)
Kröger, Annamaija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101115961
Tiivistelmä
Opinnäytteeni tavoitteena oli suunnitella paastokurssi Helsingin Vuosaaressa sijaitsevaan Kulttuurikeskus Sofiaan
palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun keskeisinä asioina ovat asiakasymmärryksen luominen, konseptointi ja
prototypointi. Aiheen vaatimaan esitutkintaan kuului vierailu Immanuel Krankenhaus -sairaalassa Berliinissä ja osallistuva havainnointi Buchinger-Wilhelmi -paastoklinikalla Überlingenissä, Saksassa. Se loi pohjaa asiakasymmärrykselle. Siihen kuului myös paastoa koskeva kirjallisuus ja tutustuminen alan kurssitarjontaan Suomessa.
Varsinaiseen tutkimukseen, asiakasymmärryksen kehittämiseksi, kuului puolistrukturoitu haastattelu kyselylomaketta käyttäen Kulttuurikeskus Sofian kulttuuritoimen esimiehelle ja potentiaalisille paastokurssilaisille siellä. Haastatelluista tehtiin neljä asiakasprofiilia, persoonaa, joiden oletettiin käyttävän tätä palvelua. Myös Sofian toimintaajatusta ja aktiviteettien tarjontaa, ja Vuosaaren kulttuuritarjontaa tarkasteltiin osana tutkimusta. Tästä syntyi konsepti erilaisia aktiviteettejä sisältävän paastokurssin kehittämiselle.
Työn menetelmänä oli palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Siihen liittyva tutkimus oli kvalitatiivinen, se pyrki kokonaisvaltaiseen tiedonhankintaan kehitettävän palvelun suhteen. Puolistrukturoitujen haastattelujen avulla saatiin tietoa asiakkaiden toiveista ja tarpeista palvelumuotoilun soveltamiseksi kurssin kehittämiseen. Konseptista kehitettiin prototyyppi, jonka tuloksena oli kaksi eripituista paastokurssia: johdantokurssi ja viikon kurssi. Jälkimmäiseen sovellettiin palvelupolkua kontaktipisteineen. Se on palvelutuotetta havainnollistava visuaalinen esitys toiminnan eri vaiheista. Tätä täydennettiin storyboardilla, jota varten valokuvattiin palvelupolun kontaktipisteiden mukaisia paikkoja. Näin tehtiin palvelupolun tarina havainnolliseksi, ja kuvailtiin mahdollista asiakkaan näkökulmaa kontaktipisteissä. Osana koemallinnusta (prototypointia) tehtiin esiteluonnos markkinointia varten.
Valmiiksi muotoillun paastokurssin voisi tuotteistaa eri laitoksiin soveltuvaksi paketiksi. Sitä voitaisiin varioida asiakaskunnan mukaan ja näin laajentaa sen sovellutusalaa.
palvelumuotoilun keinoin. Palvelumuotoilun keskeisinä asioina ovat asiakasymmärryksen luominen, konseptointi ja
prototypointi. Aiheen vaatimaan esitutkintaan kuului vierailu Immanuel Krankenhaus -sairaalassa Berliinissä ja osallistuva havainnointi Buchinger-Wilhelmi -paastoklinikalla Überlingenissä, Saksassa. Se loi pohjaa asiakasymmärrykselle. Siihen kuului myös paastoa koskeva kirjallisuus ja tutustuminen alan kurssitarjontaan Suomessa.
Varsinaiseen tutkimukseen, asiakasymmärryksen kehittämiseksi, kuului puolistrukturoitu haastattelu kyselylomaketta käyttäen Kulttuurikeskus Sofian kulttuuritoimen esimiehelle ja potentiaalisille paastokurssilaisille siellä. Haastatelluista tehtiin neljä asiakasprofiilia, persoonaa, joiden oletettiin käyttävän tätä palvelua. Myös Sofian toimintaajatusta ja aktiviteettien tarjontaa, ja Vuosaaren kulttuuritarjontaa tarkasteltiin osana tutkimusta. Tästä syntyi konsepti erilaisia aktiviteettejä sisältävän paastokurssin kehittämiselle.
Työn menetelmänä oli palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Siihen liittyva tutkimus oli kvalitatiivinen, se pyrki kokonaisvaltaiseen tiedonhankintaan kehitettävän palvelun suhteen. Puolistrukturoitujen haastattelujen avulla saatiin tietoa asiakkaiden toiveista ja tarpeista palvelumuotoilun soveltamiseksi kurssin kehittämiseen. Konseptista kehitettiin prototyyppi, jonka tuloksena oli kaksi eripituista paastokurssia: johdantokurssi ja viikon kurssi. Jälkimmäiseen sovellettiin palvelupolkua kontaktipisteineen. Se on palvelutuotetta havainnollistava visuaalinen esitys toiminnan eri vaiheista. Tätä täydennettiin storyboardilla, jota varten valokuvattiin palvelupolun kontaktipisteiden mukaisia paikkoja. Näin tehtiin palvelupolun tarina havainnolliseksi, ja kuvailtiin mahdollista asiakkaan näkökulmaa kontaktipisteissä. Osana koemallinnusta (prototypointia) tehtiin esiteluonnos markkinointia varten.
Valmiiksi muotoillun paastokurssin voisi tuotteistaa eri laitoksiin soveltuvaksi paketiksi. Sitä voitaisiin varioida asiakaskunnan mukaan ja näin laajentaa sen sovellutusalaa.