Satuteema 3-5-vuotiaiden ryhmässä : Työntekijöiden kokemuksia satuteematyöskentelystä
Rantanen, Johanna (2017)
Rantanen, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua yhden päiväkotiryhmän vuoden mittaiseen työskentelyyn satujen parissa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten lasten osallisuus toteutui satuteematyöskentelyssä sekä miten satuja on mahdollista hyödyntää varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhden päiväkotiryhmän työntekijöitä. Haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin teema-analyysin avulla.
Teoriaosuudessa tutustuttiin satujen ja osallisuuden teoriaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä selvitettiin mitä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa näistä aihepiireistä sanotaan.
Haastatteluiden ja teorian perusteella voitiin todeta, että sadut voivat toimia monipuolisen työskentelyn lähtökohtana ja eheyttää pedagogista toimintaa. Pitkäaikaisen teematyöskentelyn avulla on mahdollista antaa tilaa lasten ideoille ja ottaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhden päiväkotiryhmän työntekijöitä. Haastattelumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin teema-analyysin avulla.
Teoriaosuudessa tutustuttiin satujen ja osallisuuden teoriaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä selvitettiin mitä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa näistä aihepiireistä sanotaan.
Haastatteluiden ja teorian perusteella voitiin todeta, että sadut voivat toimia monipuolisen työskentelyn lähtökohtana ja eheyttää pedagogista toimintaa. Pitkäaikaisen teematyöskentelyn avulla on mahdollista antaa tilaa lasten ideoille ja ottaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun.