Developing employer brand to attract talent : case: Rovio Entertainment Corporation
Lindén, Jenna (2017)
Lindén, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015943
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitä työnantabrändi on ja miten sitä voi hallita ja kehittää. Osana opinnäytetyötä on toimeksiantona tehty tutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää Rovio Entertainmentin nykyistä työnantajamielikuvaa uusien työntekijöiden keskuudessa.
Aihetta käsitellään kirjallisuuden sekä alan tutkimusten kautta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan, mitä on työnantajabrändi, miten se eroaa kuluttaja- ja yritysbrändistä ja mitä hyötyä työnantajamielikuvan kehittämisestä on. Opinnäytetyö käsittelee myös sitä, kenen vastuulle työntantajamielikuva kuuluu, millainen brändin kehitysprosessi on ja mitä tarkoittaa työntantajalupaus. Roviolle tehty tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä ja kohderyhmänä olivat vuonna 2016 aloittaneet työntekijät Espoossa ja Tukholmassa. Kysely lähtettiin 46:lle työntekijälle ja vastausprosentti oli 60%. Kysely kartoitti kolmea osa-aluetta: työnantajamielikuvaa, rekrytointia ja perehdytystä, ja se sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Roviolle tehdyn kyselyn suurimpana löytönä oli se, että työntantajamielikuva uusien työntekijöiden keskuudessa oli erittäin hyvä eikä rekrytoinnissa ja perehdytyksessä ollut paljon kehitettävää. Yksi tutkimustuloksista oli, että osalle uusista työntekijöistä Rovio ei ollut tuttu entuudestaan ja he olivat positiivisesti yllättyneitä Rovion yrityskulttuurista.
Tämä opinnäytetyö pohtii, miten Rovion positiivista sisäistä työntantajamielikuvaa voisi viestiä ulospäin uusien työntekijöiden houkuttelemiseksi oikeassa kohderyhmässä. Painopiste työnantajabrändin kehityksessä tulisi olla työnantajalupauksen luomisessa ja rakentaa sen ympärille sitä tukevaa viestintää.
Aihetta käsitellään kirjallisuuden sekä alan tutkimusten kautta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan, mitä on työnantajabrändi, miten se eroaa kuluttaja- ja yritysbrändistä ja mitä hyötyä työnantajamielikuvan kehittämisestä on. Opinnäytetyö käsittelee myös sitä, kenen vastuulle työntantajamielikuva kuuluu, millainen brändin kehitysprosessi on ja mitä tarkoittaa työntantajalupaus. Roviolle tehty tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä ja kohderyhmänä olivat vuonna 2016 aloittaneet työntekijät Espoossa ja Tukholmassa. Kysely lähtettiin 46:lle työntekijälle ja vastausprosentti oli 60%. Kysely kartoitti kolmea osa-aluetta: työnantajamielikuvaa, rekrytointia ja perehdytystä, ja se sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä.
Roviolle tehdyn kyselyn suurimpana löytönä oli se, että työntantajamielikuva uusien työntekijöiden keskuudessa oli erittäin hyvä eikä rekrytoinnissa ja perehdytyksessä ollut paljon kehitettävää. Yksi tutkimustuloksista oli, että osalle uusista työntekijöistä Rovio ei ollut tuttu entuudestaan ja he olivat positiivisesti yllättyneitä Rovion yrityskulttuurista.
Tämä opinnäytetyö pohtii, miten Rovion positiivista sisäistä työntantajamielikuvaa voisi viestiä ulospäin uusien työntekijöiden houkuttelemiseksi oikeassa kohderyhmässä. Painopiste työnantajabrändin kehityksessä tulisi olla työnantajalupauksen luomisessa ja rakentaa sen ympärille sitä tukevaa viestintää.