Lasten toimintaterapian kognitiiviset interventiokeinot : Scoping review-katsaus
Viitala, Riikka (2017)
Viitala, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101015926
Tiivistelmä
Lasten kuntoutuksen tavoitteena on mahdollistaa lapsen osallistuminen lapselle merkityksellisiin toimintoihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tutkimustietoa toimintaterapeuttien käyttöön kognitiivisista lasten toimintaterapiassa käytettävistä interventiokeinoista. Toimeksiantajana toimi Toimintaterapia Tammisto. Tarkoituksena oli esitellä kognitiiviseen teoriaan pohjautuvia interventiokeinoja sekä selvittää sitä, mihin näillä keinoilla pyritään vaikuttamaan lapsen toiminnallisuudessa. Työssä selvitettiin myös sitä, siirtyvätkö opitut taidot arkeen ja arjen toimintoihin.
Interventiokeinoja selvitettiin scoping review-menetelmän avulla, joka mahdollisti laajan ja analyyttisen kuvailun aineistosta sekä erilaisten aineistojen käytön. Tiedonhankinta tehtiin tietokannoista Cinahl, PubMed, Medic, Andor ja AJOT. Opinnäytetyöhön valittiin sisäänottokriteerien perusteella seitsemän kansainvälistä toimintaterapian alan artikkelia sekä yksi toimintaterapiaa käsittelevän kirjan kappale, jotka oli julkaistu vuosina 2009-2017.
Katsauksessa esiteltiin kolme interventiokeinoa: CO-OP, Cog-Fun ja PRPP kolmen teeman avulla: lapsen toimintamahdollisuuksien tukeminen toiminnallisuuden eri alueilla, kognitiivisten strategioiden käyttö osana terapiaa sekä taitojen siirtyminen arkeen. Terapian todettiin tukevan lapsen toiminnallisuutta mm. päivittäisten toimintojen ja koululaistaitojen alueella. Kognitiivisten strategioiden kuvattiin olevan olennainen osa terapiaa, ja ne ovat suuressa osassa taitojen siirtymisessä osaksi lapsen arkea. Lisäksi tuloksissa nostettiin esiin vanhempien rooli taitojen siirtymisessä arkeen.
Johtopäätöksenä todettiin, että interventiokeinoilla on positiivista vaikutusta lapsen toiminnallisuuden eri osa-alueilla sekä arjen toiminnoissa. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin käytössä olevien lasten toimintaterapian kognitiivisten interventiokeinojen kartoitusta.
Interventiokeinoja selvitettiin scoping review-menetelmän avulla, joka mahdollisti laajan ja analyyttisen kuvailun aineistosta sekä erilaisten aineistojen käytön. Tiedonhankinta tehtiin tietokannoista Cinahl, PubMed, Medic, Andor ja AJOT. Opinnäytetyöhön valittiin sisäänottokriteerien perusteella seitsemän kansainvälistä toimintaterapian alan artikkelia sekä yksi toimintaterapiaa käsittelevän kirjan kappale, jotka oli julkaistu vuosina 2009-2017.
Katsauksessa esiteltiin kolme interventiokeinoa: CO-OP, Cog-Fun ja PRPP kolmen teeman avulla: lapsen toimintamahdollisuuksien tukeminen toiminnallisuuden eri alueilla, kognitiivisten strategioiden käyttö osana terapiaa sekä taitojen siirtyminen arkeen. Terapian todettiin tukevan lapsen toiminnallisuutta mm. päivittäisten toimintojen ja koululaistaitojen alueella. Kognitiivisten strategioiden kuvattiin olevan olennainen osa terapiaa, ja ne ovat suuressa osassa taitojen siirtymisessä osaksi lapsen arkea. Lisäksi tuloksissa nostettiin esiin vanhempien rooli taitojen siirtymisessä arkeen.
Johtopäätöksenä todettiin, että interventiokeinoilla on positiivista vaikutusta lapsen toiminnallisuuden eri osa-alueilla sekä arjen toiminnoissa. Jatkotutkimukseksi ehdotettiin käytössä olevien lasten toimintaterapian kognitiivisten interventiokeinojen kartoitusta.