"Koko talo musisoi yhdessä" : Päiväkodin lauluhetkikansio
Ranta, Hanna (2017)
Ranta, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100715833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100715833
Tiivistelmä
Ranta, Hanna. ”Koko talo musisoi yhdessä” – Päiväkodin lauluhetkikansio. Hel-sinki, syksy 2017, 80s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) – lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella valmiita pedagogisia lauluhetkiä sisältävä lauluhetkikansio eräälle Helsingin kaupungin päiväkodille. Pedagogisen lauluhetkikansion on tarkoitus olla varhaiskasvattajille työväline musiikki-kasvatuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti. Tavoitteena oli suunnitella laadukasta ja pedagogista musiikkikasvatusta var-haiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Tavoitteena oli myös moti-voida varhaiskasvattajia pitämään lauluhetkiä säännöllisesti sekä innostaa lap-sia musisoimaan hyödyntäen erilaisia laululeikkejä, soittimia ja liikuntamuotoja.
Teoreettinen viitekehys rakentui musiikkiin ja musiikkikasvatukseen, joka on osa lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Musiikissa yhdistyy ilo, yhdessä tekeminen ja sen toteutuksessa vain mielikuvitus on rajana. Lapsen kiinnostus musiikkia kohtaan herää jo varhaisiällä, minkä vuoksi on tärkeää mahdollistaa lapselle monipuolisia musiikillisia kokemuksia jo pienestä pitäen. Musiikillisten kokemusten avulla lapsi muodostaa suhteensa musiikkiin. Musiikki on läsnä varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin sen eri muodoissa, esimerkiksi lauluina, leikkeinä, lorutteluina ja riimittelyinä.
Opinnäytetyöhön kuului yhden lauluhetken toteutuskerta ja arviointi yhteistyö-päiväkodissa. Lauluhetkeen osallistuneilta varhaiskasvattajilta kerättiin palaute. Palautelomakkeessa otettiin huomioon myös lasten osallisuus. Valmis kahdek-san valmista lauluhetkeä sisältävä pedagoginen lauluhetkikansio on toteutettu ennakkotietojen, palautekyselyn ja teoriatiedon avulla. Lauluhetkikansio jää varhaiskasvattajien käyttöön paperi- sähköisenä versiona, jotta sitä on mahdol-lista täydentää ja muokata jatkossa lasten mielenkiinnon kohteiden mukaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella valmiita pedagogisia lauluhetkiä sisältävä lauluhetkikansio eräälle Helsingin kaupungin päiväkodille. Pedagogisen lauluhetkikansion on tarkoitus olla varhaiskasvattajille työväline musiikki-kasvatuksen toteuttamiseen. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti. Tavoitteena oli suunnitella laadukasta ja pedagogista musiikkikasvatusta var-haiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Tavoitteena oli myös moti-voida varhaiskasvattajia pitämään lauluhetkiä säännöllisesti sekä innostaa lap-sia musisoimaan hyödyntäen erilaisia laululeikkejä, soittimia ja liikuntamuotoja.
Teoreettinen viitekehys rakentui musiikkiin ja musiikkikasvatukseen, joka on osa lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Musiikissa yhdistyy ilo, yhdessä tekeminen ja sen toteutuksessa vain mielikuvitus on rajana. Lapsen kiinnostus musiikkia kohtaan herää jo varhaisiällä, minkä vuoksi on tärkeää mahdollistaa lapselle monipuolisia musiikillisia kokemuksia jo pienestä pitäen. Musiikillisten kokemusten avulla lapsi muodostaa suhteensa musiikkiin. Musiikki on läsnä varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin sen eri muodoissa, esimerkiksi lauluina, leikkeinä, lorutteluina ja riimittelyinä.
Opinnäytetyöhön kuului yhden lauluhetken toteutuskerta ja arviointi yhteistyö-päiväkodissa. Lauluhetkeen osallistuneilta varhaiskasvattajilta kerättiin palaute. Palautelomakkeessa otettiin huomioon myös lasten osallisuus. Valmis kahdek-san valmista lauluhetkeä sisältävä pedagoginen lauluhetkikansio on toteutettu ennakkotietojen, palautekyselyn ja teoriatiedon avulla. Lauluhetkikansio jää varhaiskasvattajien käyttöön paperi- sähköisenä versiona, jotta sitä on mahdol-lista täydentää ja muokata jatkossa lasten mielenkiinnon kohteiden mukaan.