Kahvilan fyysisen ympäristön viihtyisyys ja tunnelma asiakkaiden näkökulmasta : Case: Kahvila Saima Oy
Kaulio, Niina (2017)
Kaulio, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahvilan asiakkaiden ajatuksia Kahvila Saiman fyysisestä ympäristöstä sekä tutkia, mitkä asiat vaikuttivat asiakkaiden viihtymiseen tiloissa. Työn tarkoituksena oli löytää tiloihin liittyviä kehitysehdotuksia, jotka lisäisivät kahvilan viihtyisyyttä ja tunnelmaa. Toimeksiantajana toimi Kahvila Saima Savonlinna. Työssä saatuja tuloksia ja kehitysehdotuksia hyödynnetään tulevaisuudessa tilojen remontissa. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluilla sekä sähköisellä kyselyllä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan yli
63-vuotiasta. Tutkimuksessa kuusi henkilöä osallistui yksilöhaastatteluihin ja kaksi haastattelua toteutettiin ryhmähaastatteluna. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016. Sähköiseen kyselyyn osallistui 55 kahvilan
eri-ikäistä asiakasta ja aineistonkeruu suoritettiin syksyllä 2016. Haastattelussa ja sähköisessä kyselyssä selvitettiin asiakkaan tiloissa viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä, mielipiteitä Kahvila Saiman fyysisestä ympäristöstä sekä kehitysehdotuksia tilojen viihtyisyyden parantamiseksi haastattelutulokset litteroitiin ja sähköisen kyselyn tulokset analysointiin SPSS-ohjelman avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että Kahvila Saiman asiakkaat ovat melko tyytyväisiä fyysisen ympäristön viihtyisyyteen ja tunnelmaan. Asiakkaiden viihtymiseen tiloissa vaikuttavat eniten siisteys ja ihmiset. Yrityksen fyysistä ympäristöä pidettiin rauhallisena ja asiakastilojen määrää riittävänä. Fyysisen ympäristön kehitysehdotukset koskivat lähinnä pieniä yksityiskohtia, joilla voitaisiin lisätä viihtyisyyttä ja tunnelmaa tiloissa. Fyysisellä ympäristöllä voidaan erottua muista kilpailijoista, koska hyvin suunnitellulla tiloilla voidaan vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen.
63-vuotiasta. Tutkimuksessa kuusi henkilöä osallistui yksilöhaastatteluihin ja kaksi haastattelua toteutettiin ryhmähaastatteluna. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2016. Sähköiseen kyselyyn osallistui 55 kahvilan
eri-ikäistä asiakasta ja aineistonkeruu suoritettiin syksyllä 2016. Haastattelussa ja sähköisessä kyselyssä selvitettiin asiakkaan tiloissa viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä, mielipiteitä Kahvila Saiman fyysisestä ympäristöstä sekä kehitysehdotuksia tilojen viihtyisyyden parantamiseksi haastattelutulokset litteroitiin ja sähköisen kyselyn tulokset analysointiin SPSS-ohjelman avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että Kahvila Saiman asiakkaat ovat melko tyytyväisiä fyysisen ympäristön viihtyisyyteen ja tunnelmaan. Asiakkaiden viihtymiseen tiloissa vaikuttavat eniten siisteys ja ihmiset. Yrityksen fyysistä ympäristöä pidettiin rauhallisena ja asiakastilojen määrää riittävänä. Fyysisen ympäristön kehitysehdotukset koskivat lähinnä pieniä yksityiskohtia, joilla voitaisiin lisätä viihtyisyyttä ja tunnelmaa tiloissa. Fyysisellä ympäristöllä voidaan erottua muista kilpailijoista, koska hyvin suunnitellulla tiloilla voidaan vaikuttaa asiakkaan tyytyväisyyteen.