Rekrytointiprosessi telemarkkinointialan yrityksessä, case Hyvät Lehdet Oy
Kovanen, Martin; Lampinen, Valtteri (2017)
Kovanen, Martin
Lampinen, Valtteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515757
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee rekrytointia, sen haasteita ja yritysmielikuvan luomista telemarkkinoinnissa. Työ sai alkunsa tekijöidensä kiinnostuksesta rekrytointiin ja yritysmielikuvan luomiseen. Toimeksiantaja tässä opinnäytetyössä on Hyvät Lehdet Oy. Työn tavoitteena on saada Hyvät Lehdet Oy näyttäytymään työnhakijalle entistä halutumpana työnantajana. Opinnäytetyö osui Hyvien Lehtien kannalta oikeaan hetkeen, koska he olivat juuri ostaneet samalla alalla toimivan Buusterin (s.8) liiketoiminnan ja halusivat tehostaa rekrytointiaan, sekä viedä sitä oikeaan suuntaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia ja rekrytoinnin aiheuttamia haasteita sekä yritysmielikuvan luomista. Työssä käydään läpi rekrytoinnin eri osa-alueet vaihe vaiheelta, sekä niiden tuomat uhat ja mahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkitaan viiden samalla alalla toimivan yrityksen yritysmielikuvaa sekä kartoitetaan telemarkkinointityöpaikkaa haettaessa hakijoiden tärkeimpiä motivaatiotekijöitä. Tässä työssä tutkitaan myös ihmisten asenteita telemarkkinointia kohtaan. Tutkimuksen osiot koskien tutkittavien yritysten yritysmielikuvaa ovat etukäteen toimeksiantajan kanssa sovittu salassa pidettäviksi, joten niitä käsitellään vain yhteenvedollisesti. Kaikki vastaukset on toimitettu työn toimeksiantajalle.
Työn pohjalta syntyi selkeitä toimintaehdotuksia, joiden avulla Hyvät Lehdet voi saavuttaa tavoitetilansa entistä halutumpana telemarkkinointialan työnantajana. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että molemmilla brändeillä Hyvillä Lehdillä ja Buusterilla on selkeästi omat vahvuutensa sekä heikkoutensa. Näiden kahden brändin yhdistämisellä voidaan mahdollisesti luoda telemarkkinoinnin pelikenttään jotain aivan uutta.
Toimintaehdotusten eteenpäin vieminen ja toteuttaminen eivät kuuluneet opinnäytetyöhön. Toimeksiantaja ryhtyy toimenpiteisiin tutkimustulosten pohjalta itsenäisesti syksyllä 2017.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään rekrytointia ja rekrytoinnin aiheuttamia haasteita sekä yritysmielikuvan luomista. Työssä käydään läpi rekrytoinnin eri osa-alueet vaihe vaiheelta, sekä niiden tuomat uhat ja mahdollisuudet.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksessa tutkitaan viiden samalla alalla toimivan yrityksen yritysmielikuvaa sekä kartoitetaan telemarkkinointityöpaikkaa haettaessa hakijoiden tärkeimpiä motivaatiotekijöitä. Tässä työssä tutkitaan myös ihmisten asenteita telemarkkinointia kohtaan. Tutkimuksen osiot koskien tutkittavien yritysten yritysmielikuvaa ovat etukäteen toimeksiantajan kanssa sovittu salassa pidettäviksi, joten niitä käsitellään vain yhteenvedollisesti. Kaikki vastaukset on toimitettu työn toimeksiantajalle.
Työn pohjalta syntyi selkeitä toimintaehdotuksia, joiden avulla Hyvät Lehdet voi saavuttaa tavoitetilansa entistä halutumpana telemarkkinointialan työnantajana. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että molemmilla brändeillä Hyvillä Lehdillä ja Buusterilla on selkeästi omat vahvuutensa sekä heikkoutensa. Näiden kahden brändin yhdistämisellä voidaan mahdollisesti luoda telemarkkinoinnin pelikenttään jotain aivan uutta.
Toimintaehdotusten eteenpäin vieminen ja toteuttaminen eivät kuuluneet opinnäytetyöhön. Toimeksiantaja ryhtyy toimenpiteisiin tutkimustulosten pohjalta itsenäisesti syksyllä 2017.