Camflight x8:n RPAS-ilmakuvaus väylämäisessä kohteessa
Hagelberg, Markus (2017)
Hagelberg, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515748
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty Camflight x8 RPAS -järjestelmän tuottaman aineiston tarkkuutta, kun kuvataan kapeaa tiealuetta.
Tarkkuutta tutkittiin kuvaamalla Turveradantietä alkaen Turunväylän ja Turveradantien liittymäkohdasta ja päättyen etelään Mankkaanlaaksontien ja Koivu-Mankkaan tien liittymäkohtaan. Näistä havainnoista tehtiin kahteen kertaan tiheäpistepilvi selvittämään korkeutta (Z) ja kaksi ortokuvaa selvittämään sijaintitarkkuutta (X ja Y). Aineiston toisessa laskennas-sa (laskenta 1) käytettiin Sony r7 -kameran erillistä kalibrointitodistusta ja toisessa laskennassa (laskenta 2) käytettiin AgisoftPhotoScanin laskemia kameran kalibrointiarvoja. Kummassakin laskennassa kuvat orientointiin 30:llä signalointipisteellä. Nämä signalointipisteet mitattiin käyttämällä Trimblen R10 GNSS -vastaanotinjärjestelmää.
Saatujen aineistojen sijaintitarkkuutta ja luotettavuutta selvitettiin erillisten havaintopisteiden avulla sekä vertaamalla saatua aineistoa Espoon kaupungin kantakartta-aineistoon. Työssä saadut tulokset tarkkuuksien osalta olivat seuraavat: laskennan 1 osalta keskivirheeksi saatiin tasossa X Y 1,8 cm ja korkeudessa 2 cm. Laskennan 2 keskivirheet olivat tasossa X Y 2,8 cm ja korkeudessa 2 cm.
Työssä saatujen havaintojen mukaan Camflight x8 RPAS -järjestelmällä pystyy tuottamaan luotettavaa ja kartoitusvaatimukset täyttävää aineistoa. Ehtoina on, että signalointipisteiden geometria on hyvä ja lentojen kuvausala tarpeeksi kattava, taaten mitattavan kohteen sijoittuvan kuvausalueen keskelle ja että kuvausalue on signalointipisteiden muodostaman alueen sisällä.
Tarkkuutta tutkittiin kuvaamalla Turveradantietä alkaen Turunväylän ja Turveradantien liittymäkohdasta ja päättyen etelään Mankkaanlaaksontien ja Koivu-Mankkaan tien liittymäkohtaan. Näistä havainnoista tehtiin kahteen kertaan tiheäpistepilvi selvittämään korkeutta (Z) ja kaksi ortokuvaa selvittämään sijaintitarkkuutta (X ja Y). Aineiston toisessa laskennas-sa (laskenta 1) käytettiin Sony r7 -kameran erillistä kalibrointitodistusta ja toisessa laskennassa (laskenta 2) käytettiin AgisoftPhotoScanin laskemia kameran kalibrointiarvoja. Kummassakin laskennassa kuvat orientointiin 30:llä signalointipisteellä. Nämä signalointipisteet mitattiin käyttämällä Trimblen R10 GNSS -vastaanotinjärjestelmää.
Saatujen aineistojen sijaintitarkkuutta ja luotettavuutta selvitettiin erillisten havaintopisteiden avulla sekä vertaamalla saatua aineistoa Espoon kaupungin kantakartta-aineistoon. Työssä saadut tulokset tarkkuuksien osalta olivat seuraavat: laskennan 1 osalta keskivirheeksi saatiin tasossa X Y 1,8 cm ja korkeudessa 2 cm. Laskennan 2 keskivirheet olivat tasossa X Y 2,8 cm ja korkeudessa 2 cm.
Työssä saatujen havaintojen mukaan Camflight x8 RPAS -järjestelmällä pystyy tuottamaan luotettavaa ja kartoitusvaatimukset täyttävää aineistoa. Ehtoina on, että signalointipisteiden geometria on hyvä ja lentojen kuvausala tarpeeksi kattava, taaten mitattavan kohteen sijoittuvan kuvausalueen keskelle ja että kuvausalue on signalointipisteiden muodostaman alueen sisällä.