Osallisuutta rakentamassa : Lasten osallisuus ja yhteisöllisyys seurakunnan kerhotoiminnassa
Hägglund, Riikka; Hietala, Johanna (2017)
Hägglund, Riikka
Hietala, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100415736
Tiivistelmä
Hietala, Johanna & Hägglund, Riikka. Osallisuutta rakentamassa. Lasten osallisuus ja yhteisöllisyys seurakunnan kerhotoiminnassa. Diak Oulu, Syksy 2017, 55 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen suunnattua kerhotoimintaa Oulun Ritaharjussa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tuiran seurakunta ja toiminta toteutettiin Pohjois-Ritaharjun koulun tiloissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Työ jakautui prosessikuvauksen mukaisesti toiminnan ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen, toteuttamisvaiheeseen sekä toiminnan arviointiin. Kehittämistyön ideointivaiheessa kerättiin tietoa kerhotoiminnan tarpeesta ja tilaajan toiveista. Suunnittelussa apuna käytettiin myös evankelis-luterilaisen kirkon kehittämisasiakirjoja ja strategioita sekä uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Työssä huomioitiin lasten osallisuudesta tehdyt tutkimukset ja aiemmat opinnäytetyöt. Suunnitteluvaiheessa huomioitiin myös Pohjois-Ritaharjun koulun iltapäivätoiminnan tarve.
Kehitetyn kerhotoiminnan keskiössä oli osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Kehitystyön tuloksena syntyi uuden kerhotoiminnan malli, jossa lasten tarkoituksena on järjestää heidän perheitään yhdistävät juhlat. Kerhotoiminnassa oli keskeisessä asemassa lapsen aktiivinen osallistuminen toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.
Kehittämistyön tuloksena syntynyttä kerhotoiminnan mallin toimivuutta kokeiltiin käytännössä. Palautteiden ja havaintojen perusteella toiminnan toteuttaminen onnistui. Uudenlaisen kerhotoiminnan tarve tuli ilmi toiminnan kokeilemisen aikana. Luotu kerhotoiminta soveltuu moninaisiin toimintaympäristöihin. Uudessa kerhotoiminnassa yhdistettiin perhe mukaan lasten toimintaan vahvistaen sa¬malla osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Asiasanat: osallisuus, yhteisöllisyys, perhetyö, kerhotoiminta
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen suunnattua kerhotoimintaa Oulun Ritaharjussa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tuiran seurakunta ja toiminta toteutettiin Pohjois-Ritaharjun koulun tiloissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Työ jakautui prosessikuvauksen mukaisesti toiminnan ideointi- ja suunnitteluvaiheeseen, toteuttamisvaiheeseen sekä toiminnan arviointiin. Kehittämistyön ideointivaiheessa kerättiin tietoa kerhotoiminnan tarpeesta ja tilaajan toiveista. Suunnittelussa apuna käytettiin myös evankelis-luterilaisen kirkon kehittämisasiakirjoja ja strategioita sekä uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa. Työssä huomioitiin lasten osallisuudesta tehdyt tutkimukset ja aiemmat opinnäytetyöt. Suunnitteluvaiheessa huomioitiin myös Pohjois-Ritaharjun koulun iltapäivätoiminnan tarve.
Kehitetyn kerhotoiminnan keskiössä oli osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen. Kehitystyön tuloksena syntyi uuden kerhotoiminnan malli, jossa lasten tarkoituksena on järjestää heidän perheitään yhdistävät juhlat. Kerhotoiminnassa oli keskeisessä asemassa lapsen aktiivinen osallistuminen toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen.
Kehittämistyön tuloksena syntynyttä kerhotoiminnan mallin toimivuutta kokeiltiin käytännössä. Palautteiden ja havaintojen perusteella toiminnan toteuttaminen onnistui. Uudenlaisen kerhotoiminnan tarve tuli ilmi toiminnan kokeilemisen aikana. Luotu kerhotoiminta soveltuu moninaisiin toimintaympäristöihin. Uudessa kerhotoiminnassa yhdistettiin perhe mukaan lasten toimintaan vahvistaen sa¬malla osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Asiasanat: osallisuus, yhteisöllisyys, perhetyö, kerhotoiminta