"...yhessä kato pähkäillään ja sehän se on just tässä ryhmässä hienoo" Ryhmänjäsenten kokemuksia Arki on draamaa -ryhmästä
Lipponen, Tiina (2017)
Lipponen, Tiina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100115582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100115582
Tiivistelmä
Vuonna 2010 syrjäytyneitä 15-29 -vuotiaita nuoria oli jopa 5 % kaikista sen ikäisistä nuorista.
Kuha selviit-hanke toimii vuosina 2015–2017. Hankkeen tavoitteena on löytää sellaisia sosiaalisen kuntouksen menetelmiä, jotka auttavat nuoria integroitumaan yhteiskuntaan heidän kykyjään vastaavalla tavalla ja näin ennalta ehkäistä syrjäytymistä. Hankkeen kohteena ovat 13–29 –vuotiaat mikkeliläiset nuoret.
Opinnäytetyö käsittelee Kuhan selviit -hankkeen Arki on draamaa -ryhmän jäsenten kokemuksia, sekä omia havaintojani ryhmätoiminnan merkityksestä. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan mitä tukihenkilötoiminta voisi olla Arki on draamaa -ryhmän osana.
Opinnäytetyö toteutettiin syksystä 2016 kevääseen 2017. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ryhmänjäsentä.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että ryhmä tarjoaa vertaistukea arkeen sekä opettaa uusia sosiaalisia taitoja ja opiskelutaitoja. Haastatteluissa nousi myös esille tukihenkilöiden tarpeellisuus. Haastateltavat kokivat draaman mielekkäänä toimintamuotona.
Kuha selviit-hanke toimii vuosina 2015–2017. Hankkeen tavoitteena on löytää sellaisia sosiaalisen kuntouksen menetelmiä, jotka auttavat nuoria integroitumaan yhteiskuntaan heidän kykyjään vastaavalla tavalla ja näin ennalta ehkäistä syrjäytymistä. Hankkeen kohteena ovat 13–29 –vuotiaat mikkeliläiset nuoret.
Opinnäytetyö käsittelee Kuhan selviit -hankkeen Arki on draamaa -ryhmän jäsenten kokemuksia, sekä omia havaintojani ryhmätoiminnan merkityksestä. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan mitä tukihenkilötoiminta voisi olla Arki on draamaa -ryhmän osana.
Opinnäytetyö toteutettiin syksystä 2016 kevääseen 2017. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kahdeksan ryhmänjäsentä.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että ryhmä tarjoaa vertaistukea arkeen sekä opettaa uusia sosiaalisia taitoja ja opiskelutaitoja. Haastatteluissa nousi myös esille tukihenkilöiden tarpeellisuus. Haastateltavat kokivat draaman mielekkäänä toimintamuotona.