Lounaslistan kehittäminen ja markkinointi : Ravintola Huviretki Kuopio
Mehtonen, Heli (2017)
Mehtonen, Heli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017093015572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017093015572
Tiivistelmä
”Markkinointi on vastuullinen, suhteisiin ja yhteisöllisyyteen pohjautuva ajattelu- ja toimintatapa, jonka avulla luodaan myyvä, kilpailukykyinen ja eri osapuolille arvoa tuottava tarjooma vuorovaikutteisesti toimien.” Yrityksen perustehtävänä on tuottaa voittoa omistajilleen ja markkinoinnin osuus tästä on lisätä myyntivolyymiä ja mahdollistaa parempi myyntikate. On tärkeää tuoda asiakaskeskeisyys käytäntöön eikä vain ajatella olevansa asiakaskeskeinen. Lisäksi on tärkeää saada asiakkaat ostamaan toistuvasti ja saada heidät tyytyväiseksi, eikä hankita vain kertakauppaa. Voidaankin siis sanoa, että markkinointi on asiakastyytyväisyyden luomista, kehittämistä ja hyödyntämistä. Nykyään ja tulevaisuudessa asiakaslähtöisyys tulee olemaan aina vain enemmän elinehto yrityksille. Se yritys, joka osaa parhaiten oivaltaa ja kartoittaa asiakkaansa tarpeita ja ratkaisemaan ne, tulee olemaan voittaja, sillä asiakkaat ovat tärkein asia yrityksille.
Tuotekehitystä voidaan ajatella nykyään myös tarjooman kehittämisenä. Koska markkinat ja asiakkaiden tarpeet kehittyvät, tulee yritysten tarjoomien kehittyä sen mukana. Innovatiiviset ratkaisut ovat luomassa täysin uudenlaisia tarjoomia ja markkinoita innovaatioiden ympärille. Tuotekehityksen avulla voidaan parantaa jo olemassa olevia tuotteita ja/tai palveluita joko osittain tai kokonaan uusimalla. Tässä kehitystyössä kehitettiin lounaan tarjoomaa vastaamaan asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Tutkimustyötä tehtiin tekemällä havainnointia lounaasta, asiakkailta kerättiin palautetta nykyisestä lounaasta ja siitä millaisen lounaan he haluaisivat. Taustatietona kehitystyössä käytettiin kilpailijoiden lounastarjontaa, ketjun muiden ravintoloiden lounastarjontaa ja asiakaspalautteita. Lisäksi käytettiin olemassa olevia myyntitilastoja.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen kehittämistyö, jossa käytetään konstruktiivista lähestymistapaa, koska tavoitteena on käytännön ongelman ratkaiseminen luomalla uusi konkreettinen tuotos. Tämän kehittämistyön tuotoksena on uudistettu lounaslista ja markkinointisuunnitelmaan pohjautuva markkinoinnin vuosikello. Markkinointisuunnitelmassa on huomioitu myös uudistetun lounaan markkinointi. Markkinointisuunnitelma pohjautuu Restel Oy:n strategiaan, jota tulee päivittää vuosittain ja tarvittaessa myös useammin. Kehittämistyö antoi selkeän rungon lounaslistalle ja markkinointisuunnitelmalle, joita yritys voi kehittää ja päivittää tulevaisuudessa helpommin. Opinnäytetyössä pohditaan myös myyntiä, koska markkinointi suunnitellaan tukemaan myyntiä. Onnistuakseen yritys tarvitsee ensin hyvän tuotteen/palvelun, jota voidaan markkinoida, saavuttaakseen hyvän myynnin.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty myynnin ja markkinoinnin teoriaa. Markkinoinnissa pohditaan tarjooman kehittämistä, markkinointimixiä, markkinointisuunnitelmaa ja markkinoinnin kannattavuutta. Teoriaan pohjautuen syntyi Kuopion Huviretken markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello.
Tuotekehitystä voidaan ajatella nykyään myös tarjooman kehittämisenä. Koska markkinat ja asiakkaiden tarpeet kehittyvät, tulee yritysten tarjoomien kehittyä sen mukana. Innovatiiviset ratkaisut ovat luomassa täysin uudenlaisia tarjoomia ja markkinoita innovaatioiden ympärille. Tuotekehityksen avulla voidaan parantaa jo olemassa olevia tuotteita ja/tai palveluita joko osittain tai kokonaan uusimalla. Tässä kehitystyössä kehitettiin lounaan tarjoomaa vastaamaan asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Tutkimustyötä tehtiin tekemällä havainnointia lounaasta, asiakkailta kerättiin palautetta nykyisestä lounaasta ja siitä millaisen lounaan he haluaisivat. Taustatietona kehitystyössä käytettiin kilpailijoiden lounastarjontaa, ketjun muiden ravintoloiden lounastarjontaa ja asiakaspalautteita. Lisäksi käytettiin olemassa olevia myyntitilastoja.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen kehittämistyö, jossa käytetään konstruktiivista lähestymistapaa, koska tavoitteena on käytännön ongelman ratkaiseminen luomalla uusi konkreettinen tuotos. Tämän kehittämistyön tuotoksena on uudistettu lounaslista ja markkinointisuunnitelmaan pohjautuva markkinoinnin vuosikello. Markkinointisuunnitelmassa on huomioitu myös uudistetun lounaan markkinointi. Markkinointisuunnitelma pohjautuu Restel Oy:n strategiaan, jota tulee päivittää vuosittain ja tarvittaessa myös useammin. Kehittämistyö antoi selkeän rungon lounaslistalle ja markkinointisuunnitelmalle, joita yritys voi kehittää ja päivittää tulevaisuudessa helpommin. Opinnäytetyössä pohditaan myös myyntiä, koska markkinointi suunnitellaan tukemaan myyntiä. Onnistuakseen yritys tarvitsee ensin hyvän tuotteen/palvelun, jota voidaan markkinoida, saavuttaakseen hyvän myynnin.
Opinnäytetyön teoriapohjana on käytetty myynnin ja markkinoinnin teoriaa. Markkinoinnissa pohditaan tarjooman kehittämistä, markkinointimixiä, markkinointisuunnitelmaa ja markkinoinnin kannattavuutta. Teoriaan pohjautuen syntyi Kuopion Huviretken markkinointisuunnitelma ja markkinoinnin vuosikello.