A Guide to Building a 3D Game Character
Heikkilä, Elisabet (2017)
Heikkilä, Elisabet
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092815519
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee 3D-hahmon luomisen kaikkia vaiheita mallikuvien teosta aina valmiin 3D-mallin riggaukseen. Työn eteneminen selostetaan niin tarkasti, että 3D-mallinnuksesta kiinnostunut lukija voisi luoda oman hahmonsa kuvauksen perusteella. Opinnäytetyön päämääränä ei siis ole luoda viimeisteltyä pelihahmoa, vaan ohjeistaa 3D-hahmon luomisen jokainen vaihe esimerkin avulla.
Opinnäytetyö on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen osio kertoo 3D-hahmon luomisprosessin teoriasta. Toinen osio selostaa teoriaa hyvän 3D-hahmon rakenteesta ja hyvistä käytänteistä mallinnusprosessin aikana. Kolmas osio sisältää perusteet Blender-ohjelmiston käytöstä, jotta ohjelmaan tutustumatonkin lukija voisi halutessaan opetella käyttämään Blenderiä. Neljäs osio puolestaan sisältää itse käytännön osuuden, eli 3D-hahmon luomisen ohjeistuksen.
Käytännön osio alkaa hahmon mallikuvien, eli 3D model sheetin, luomisesta ja antaa vinkkejä mallikuvien luomiseen. Kappale keskittyy eri tapoihin pitää mallikuvat yhtenäisinä. Mallikuvien teon ohjeistuksen jälkeen aiheeksi nousee itse 3D-mallin kokoaminen. Työssä kuvaillaan, missä järjestyksessä hahmon ruumiinosat luodaan, mitä työkaluja käytetään ja miten osat lopulta kiinnitetään toisiinsa. Jokainen vaihe on havainnollistettu kuvin ja kuvatekstein, jotta ohjeistusta olisi helpompi seurata. Lisäksi käytännön osuus kertoo pikaisesti, miten valmiiseen 3D-hahmoon lisätään tekstuurit. Lopuksi käytännön osuudessa käydään läpi 3D-hahmon rigin teko, jotta hahmo voitaisiin animoida myöhemmin.
Opinnäytetyö on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen osio kertoo 3D-hahmon luomisprosessin teoriasta. Toinen osio selostaa teoriaa hyvän 3D-hahmon rakenteesta ja hyvistä käytänteistä mallinnusprosessin aikana. Kolmas osio sisältää perusteet Blender-ohjelmiston käytöstä, jotta ohjelmaan tutustumatonkin lukija voisi halutessaan opetella käyttämään Blenderiä. Neljäs osio puolestaan sisältää itse käytännön osuuden, eli 3D-hahmon luomisen ohjeistuksen.
Käytännön osio alkaa hahmon mallikuvien, eli 3D model sheetin, luomisesta ja antaa vinkkejä mallikuvien luomiseen. Kappale keskittyy eri tapoihin pitää mallikuvat yhtenäisinä. Mallikuvien teon ohjeistuksen jälkeen aiheeksi nousee itse 3D-mallin kokoaminen. Työssä kuvaillaan, missä järjestyksessä hahmon ruumiinosat luodaan, mitä työkaluja käytetään ja miten osat lopulta kiinnitetään toisiinsa. Jokainen vaihe on havainnollistettu kuvin ja kuvatekstein, jotta ohjeistusta olisi helpompi seurata. Lisäksi käytännön osuus kertoo pikaisesti, miten valmiiseen 3D-hahmoon lisätään tekstuurit. Lopuksi käytännön osuudessa käydään läpi 3D-hahmon rigin teko, jotta hahmo voitaisiin animoida myöhemmin.