Ammattitaitoa edistävä harjoittelu : Harjoitteluinfo ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille
Laakkonen, Harri (2017)
Laakkonen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092715445
Tiivistelmä
Röntgenhoitajaopiskelijan opinnoista noin kolmasosa on ammattitaitoa edistävää harjoittelua. Ammattikorkeakoululain mukaan ammattikorkeakoulun tulee edistää ammatillista kasvua ja kehitystä. Harjoittelu edistää näitä molempia ja auttaa opiskelijoita valmistumaan tulevaan ammattiinsa. Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui ammattitaitoa edistävää harjoittelua koskevan harjoitteluinfon järjestäminen ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden ensimmäisestä ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksi 45 minuutin oppitunti ensimmäiseen ammattitaitoa edistävään harjoitteluun lähteville röntgenhoitajaopiskelijoille.
Harjoitteluinfo toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Dynamon kampuksella helmikuussa 2017. Harjoitteluinfoon osallistui 24 ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijaa ja ohjaava opettaja. Harjoitteluinfo toteutettiin luentotyyppisenä oppituntina, joka kesti 45 minuuttia. Se oli suunniteltu lisäämään röntgenhoitajaopiskelijoiden tietoa harjoittelusta ja tuomaan esille jo harjoittelut suorittaneen röntgenhoitajaopiskelijan näkökulmia ja kokemuksia. Luennon lopuksi opiskelijoille oli varattu aikaa esittää kysymyksiä ja keskustella harjoittelusta.
Harjoitteluinfon arviointi toteutettiin palautekyselyllä ja opinnäytetyötekijän omalla arvioinnilla. Opiskelijoita varten oli laadittu palautelomake, johon kaikki opiskelijat vastasivat. Opiskelijoiden palaute oli positiivista ja palautteen mukaan luennosta oli apua lähes kaikille opiskelijoille. Opinnäytetyötekijä arvioi opetustilanteen täyttäneen asetetut tavoitteet ja toteutuksen olleen onnistunut. Jatkokehitysehdotuksena on ennen ammattitaitoa edistävän harjoittelun erikoisjaksoja (isotooppitutkimukset ja sädehoito) järjestää röntgenhoitajaopiskelijoille harjoitteluinfo, jossa vanhemman vuosikurssin opiskelija voisi kertoa omista kokemuksistaan ja näin tuoda opiskelijan oman näkökulman harjoitteluun kyseisillä harjoittelujaksoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijoiden ensimmäisestä ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksi 45 minuutin oppitunti ensimmäiseen ammattitaitoa edistävään harjoitteluun lähteville röntgenhoitajaopiskelijoille.
Harjoitteluinfo toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun Dynamon kampuksella helmikuussa 2017. Harjoitteluinfoon osallistui 24 ensimmäisen vuoden röntgenhoitajaopiskelijaa ja ohjaava opettaja. Harjoitteluinfo toteutettiin luentotyyppisenä oppituntina, joka kesti 45 minuuttia. Se oli suunniteltu lisäämään röntgenhoitajaopiskelijoiden tietoa harjoittelusta ja tuomaan esille jo harjoittelut suorittaneen röntgenhoitajaopiskelijan näkökulmia ja kokemuksia. Luennon lopuksi opiskelijoille oli varattu aikaa esittää kysymyksiä ja keskustella harjoittelusta.
Harjoitteluinfon arviointi toteutettiin palautekyselyllä ja opinnäytetyötekijän omalla arvioinnilla. Opiskelijoita varten oli laadittu palautelomake, johon kaikki opiskelijat vastasivat. Opiskelijoiden palaute oli positiivista ja palautteen mukaan luennosta oli apua lähes kaikille opiskelijoille. Opinnäytetyötekijä arvioi opetustilanteen täyttäneen asetetut tavoitteet ja toteutuksen olleen onnistunut. Jatkokehitysehdotuksena on ennen ammattitaitoa edistävän harjoittelun erikoisjaksoja (isotooppitutkimukset ja sädehoito) järjestää röntgenhoitajaopiskelijoille harjoitteluinfo, jossa vanhemman vuosikurssin opiskelija voisi kertoa omista kokemuksistaan ja näin tuoda opiskelijan oman näkökulman harjoitteluun kyseisillä harjoittelujaksoilla.