3D-NÄKYMÄN OHJELMOINTI OPENGL 4.5 -OHJELMOINTIRAJAPINNALLA
Hevosmaa, Tuukka (2017)
Hevosmaa, Tuukka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092615390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutki OpenGL 4.5 -ohjelmointirajapinnan toimintoja, joiden perusteella tuotettiin ja esiteltiin niitä havainnollistava tietokonesovellus. Työ oli omavalintainen ja sen tavoitteena oli kasvattaa kirjoittajan grafiikkaohjelmointitaitoja sekä tuottaa pohjasovellus mahdollisia tulevaisuuden projekteja varten.
Tietoperusta koostui pääpiirteissään OpenGL:n esittelystä, käytettyjen työkalujen esittelystä, grafiikkaohjelmoinnin olennaisten osa-alueiden selvityksestä, tuotoksen esittelystä sekä työn johtopäätöksistä. Työ suoritettiin ohjelmoimalla tietoperustan pohjalta sen käytäntöön tuova sovellus.
Työn tutkimusongelmat selvitettiin tyydyttävästi ja johtopäätöksenä OpenGL oli moneen käyttötarkoitukseen soveltuva ohjelmointirajapinta.
Tietoperusta koostui pääpiirteissään OpenGL:n esittelystä, käytettyjen työkalujen esittelystä, grafiikkaohjelmoinnin olennaisten osa-alueiden selvityksestä, tuotoksen esittelystä sekä työn johtopäätöksistä. Työ suoritettiin ohjelmoimalla tietoperustan pohjalta sen käytäntöön tuova sovellus.
Työn tutkimusongelmat selvitettiin tyydyttävästi ja johtopäätöksenä OpenGL oli moneen käyttötarkoitukseen soveltuva ohjelmointirajapinta.