Euroopan tiemaksukäytäntöjen toteutus erikoiskuljetustilanteissa
Lehto, Roosa-Maria (2017)
Lehto, Roosa-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515370
Tiivistelmä
Tätä opinnäytetyötä tehtiin yhdessä kuljetusalalla operoivan Case Yrityksen kanssa. Tarkoituksena oli luoda käsikirja, josta ilmenee kohdemaiden tiemaksukäytännöt. Kohdemaina toimivat Alankomaat, Tanska, Ruotsi, Saksa, Ranska, Puola sekä Belgia. Tämän lisäksi tutkittiin, miten kohdemaat määrittelevät erikoiskuljetuksen sekä millaiset ovat maiden erikoiskuljetusluvan hakuprosessit.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin erikoiskuljetus, sen asettamat vaatimukset sekä tarkasteltiin Suomen erikoiskuljetuslupaprosessia. Tämän lisäksi esiteltiin kohdemaissa toimivat tiemaksuoperaattorit sekä niiden toimintamallit. Tutkimustuloksissa esiteltiin tiemaksujen määräytymiset raskaamman kaluston näkökulmasta sekä tarkasteltiin kohdemaiden asettamia erikoiskuljetusten mittoja ja erikoiskuljetuslupavaatimuksia.
Voidaan todeta, että kohdemaiden tiemaksuoperaattorien toimintamallit olivat lähtökohtaisesti samanlaiset. Suurimmat eroavaisuudet liittyivät tiemaksujen kontrollointiin sekä maksuvaihtoehtoihin. Erikoiskuljetusten määrittelevät mitat ja massat sekä luvanhakuprosessit olivat maakohtaisesti samankaltaisia. Opinnäytetyössä ensisijaisina lähteinä käytettiin tiemaksuoperaattoreiden sekä kohdemaiden tiehallinnon sivustoja. Tulevaisuudessa Case Yritys pystyy soveltamaan käsikirjassa käytettyjä lähteitä sekä menetelmiä tutkiakseen opinnäytetyön ulkopuolelle jääneiden maiden tiemaksu – sekä erikoiskuljetuslupakäytäntöjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin erikoiskuljetus, sen asettamat vaatimukset sekä tarkasteltiin Suomen erikoiskuljetuslupaprosessia. Tämän lisäksi esiteltiin kohdemaissa toimivat tiemaksuoperaattorit sekä niiden toimintamallit. Tutkimustuloksissa esiteltiin tiemaksujen määräytymiset raskaamman kaluston näkökulmasta sekä tarkasteltiin kohdemaiden asettamia erikoiskuljetusten mittoja ja erikoiskuljetuslupavaatimuksia.
Voidaan todeta, että kohdemaiden tiemaksuoperaattorien toimintamallit olivat lähtökohtaisesti samanlaiset. Suurimmat eroavaisuudet liittyivät tiemaksujen kontrollointiin sekä maksuvaihtoehtoihin. Erikoiskuljetusten määrittelevät mitat ja massat sekä luvanhakuprosessit olivat maakohtaisesti samankaltaisia. Opinnäytetyössä ensisijaisina lähteinä käytettiin tiemaksuoperaattoreiden sekä kohdemaiden tiehallinnon sivustoja. Tulevaisuudessa Case Yritys pystyy soveltamaan käsikirjassa käytettyjä lähteitä sekä menetelmiä tutkiakseen opinnäytetyön ulkopuolelle jääneiden maiden tiemaksu – sekä erikoiskuljetuslupakäytäntöjä.