Ekokompassi-ympäristöjärjestelmän markkinatutkimus Tampereella
Tolppa, Mari (2017)
Tolppa, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092515348
Tiivistelmä
Ekokompassi on kevennetty ympäristöjärjestelmä, joka on suunnattu erityisesti pk-yrityksille, virastoille ja tapahtumille. Ekokompassin saatavuus on lähivuosien aikana tarkoitus laajentaa valtakunnalliseksi. Toiminnan käynnistämiseksi Tampereen kaupunki halusi tietoja tamperelaisten pk-yritysten kiinnostuksesta ottaa käyttöön Ekokompassi. Yritysten kiinnostuksen lisäksi selvitettiin syitä ympäristöjärjestelmän käyttöönotolle, yritysten tulevaisuudennäkymiä ja nykytilaa ympäristöasioiden huomioimisessa. Lisäksi kartoitettiin Tampereen kaupunkiseudun kuntien ympäristöjärjestelmien tilannetta.
Yritysten kiinnostusta Ekokompassia kohtaan selvitettiin pk-yrityksille tehdyllä kyselyllä. Kysely lähetettiin 629 pk-yritykselle ja siihen vastasi 76 yritystä; vastausprosentti oli 12. Lisäksi haastateltiin muutamaa mikroyritystä niiltä toimialoilta, joilla Ekokompassi on pääkaupunkiseudulla ollut suosittu. Kyselyn perusteella Ekokompassista kiinnostuneita on noin 20 % yrityksistä, mutta tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia. Tulosten perusteella voidaan kehottaa suuntaamaan Ekokompassin markkinointia niille yrityksille, jotka ovat jo tehneet toimenpiteitä ympäristön huomioimiseksi ja aloittelevat siihen liittyvää viestintää. Myös yleisen taloudellisen tilanteen parantuminen voi vaikuttaa positiivisesti yritysten halukkuuteen ottaa käyttöön ympäristöjärjestelmä.
Yritysten kiinnostusta Ekokompassia kohtaan selvitettiin pk-yrityksille tehdyllä kyselyllä. Kysely lähetettiin 629 pk-yritykselle ja siihen vastasi 76 yritystä; vastausprosentti oli 12. Lisäksi haastateltiin muutamaa mikroyritystä niiltä toimialoilta, joilla Ekokompassi on pääkaupunkiseudulla ollut suosittu. Kyselyn perusteella Ekokompassista kiinnostuneita on noin 20 % yrityksistä, mutta tulokset ovat lähinnä suuntaa antavia. Tulosten perusteella voidaan kehottaa suuntaamaan Ekokompassin markkinointia niille yrityksille, jotka ovat jo tehneet toimenpiteitä ympäristön huomioimiseksi ja aloittelevat siihen liittyvää viestintää. Myös yleisen taloudellisen tilanteen parantuminen voi vaikuttaa positiivisesti yritysten halukkuuteen ottaa käyttöön ympäristöjärjestelmä.