Vanhemmuus ja arki : Torniolaisten vanhempien kokemuksia vanhemmuudesta ja arjesta
Juuso, Heidi (2017)
Juuso, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092415345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli terveyden edistäminen, ennaltaehkäisy ja vanhemmuuden tukeminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tornion kaupunki. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaiset arkipäivän kysymykset kiinnostavat ja huolettavat perheitä vanhemmuuden ja kasvatuksen saralla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää pohjana uuden palvelun, niin sanotun vanhemmuuskoulun, kehittämisessä lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Vanhemmuuskoulu olisi luonnollinen jatkumo perhevalmennuskerroille, joita on tällä hetkellä lähinnä ensimmäistä lasta odottaville perheille. Tutkimuskysymyksinä olivat, minkälaisena vanhemmat kokevat vanhemmuutensa, minkälaisena vanhemmat kokevat arkensa sekä minkälaista tukea vanhemmat saavat ja toivoisivat saavansa vanhemmuuden tueksi. Työn tietoperusta on pohjattu lähinnä kotimaisiin väitöstutkimuksiin ja ulkolaisiin tutkimusartikkeleihin.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämismenetelmänä käytettiin ennakointia. Myös kyselylomake laadittiin ennakoinnin mukaisesti, jolloin lomakkeessa huomioitiin vastaajien nykyhetki ja heidän tulevaisuuden toiveensa. Kysely rajattiin koskemaan torniolaisia lapsiperheitä, joissa on alle 2-vuotias lapsi. Kysely suoritettiin viikolla 5 kaikissa Tornion kuudessa neuvolassa. Vastauksia saatiin 16. Tutkimusotos oli kattava, koska vastausjoukko oli taustatekijöiden osalta heterogeeninen. Vastauksissa oli myös monipuolisuutta, mutta saturaatiotakin ilmeni.
Tutkimustuloksissa vertaistuki nousi esille isoimpana asiana. Toivottiin tukea vanhemmuuteen ja parisuhteeseen sekä tietoa lasten kasvusta ja kehityksestä. Toivottiin myös konkreettista tietoa lapsiperheen arjesta ja apua arjenhallintaan. Näiden pohjalta on tehty vanhemmuuskoulun runkoehdotelma. Vanhemmuuskoulun käytännön toteutusta aletaan suunnitella syksyllä 2017 Tornion kaupungissa.
Asiasanat neuvolat, perhevalmennus, vanhemmuus
Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämismenetelmänä käytettiin ennakointia. Myös kyselylomake laadittiin ennakoinnin mukaisesti, jolloin lomakkeessa huomioitiin vastaajien nykyhetki ja heidän tulevaisuuden toiveensa. Kysely rajattiin koskemaan torniolaisia lapsiperheitä, joissa on alle 2-vuotias lapsi. Kysely suoritettiin viikolla 5 kaikissa Tornion kuudessa neuvolassa. Vastauksia saatiin 16. Tutkimusotos oli kattava, koska vastausjoukko oli taustatekijöiden osalta heterogeeninen. Vastauksissa oli myös monipuolisuutta, mutta saturaatiotakin ilmeni.
Tutkimustuloksissa vertaistuki nousi esille isoimpana asiana. Toivottiin tukea vanhemmuuteen ja parisuhteeseen sekä tietoa lasten kasvusta ja kehityksestä. Toivottiin myös konkreettista tietoa lapsiperheen arjesta ja apua arjenhallintaan. Näiden pohjalta on tehty vanhemmuuskoulun runkoehdotelma. Vanhemmuuskoulun käytännön toteutusta aletaan suunnitella syksyllä 2017 Tornion kaupungissa.
Asiasanat neuvolat, perhevalmennus, vanhemmuus