Yrityksen sisäisen logistiikan kehittäminen : Case Suomen Sanser
Kärkinen, Ilari (2017)
Kärkinen, Ilari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017092115305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Suomen Sanser Oy:n Tampereen toimipisteen sisäistä logistiikkaa. Suomen Sanser Oy on mainos- ja fanituotteita valmistava yritys. Tampereen toimipisteessä on Sanserin tuotanto sekä päävarasto, jossa varastoidaan valmiita tuotteita sekä raakamateriaaleja tuotantoa varten. Kehittämiskohtia etsittiin logistiikan perusasioista, kuten tuotteiden varastointitavasta ja layoutsuunnittelusta. Tavoitteena oli antaa löydettyihin ongelmakohtiin toteutuskelpoiset ratkaisut.
Toimipisteen nykytilaa selvitettiin aluksi havainnoimalla toimipisteen toimintaa sekä kyselemällä tarkennuksia yksityiskohtiin Sanserin henkilökunnalta. Tämän perusteella saatiin selville valmiiksi hyvin toimivia toimintatapoja sekä ongelmakohtia. Selkeimmät ongelmakohdat löytyivät varastossa olevien tuotteiden merkkauksesta sekä vastaanotto- ja lähetysalueen layoutsuunnittelusta.
Havainnoinnin avulla löydettyihin kehityskohtiin tehtiin kolme erilaista vaihtoehtoa layoutsuunnitteluun, joista toimeksiantaja pystyi valitsemaan sopivimmat käyttöönotettavaksi, sekä varastointiin yksi. Ratkaisuehdotuksissa pyrittiin luomaan selkeyttä ja yhdenmukaisuutta Tampereen toimipisteeseen. Lisäksi esiteltiin uutena kokonaisuutena yksittäin painettavien tuotteiden järjestelmä, jolla pyritään nopeuttamaan yksittäisten asiakastilausten käsittelyä. Layoutin ratkaisuehdotuksien piirtämisessä käytettiin Excel – ohjelmaa.
Toimipisteen nykytilaa selvitettiin aluksi havainnoimalla toimipisteen toimintaa sekä kyselemällä tarkennuksia yksityiskohtiin Sanserin henkilökunnalta. Tämän perusteella saatiin selville valmiiksi hyvin toimivia toimintatapoja sekä ongelmakohtia. Selkeimmät ongelmakohdat löytyivät varastossa olevien tuotteiden merkkauksesta sekä vastaanotto- ja lähetysalueen layoutsuunnittelusta.
Havainnoinnin avulla löydettyihin kehityskohtiin tehtiin kolme erilaista vaihtoehtoa layoutsuunnitteluun, joista toimeksiantaja pystyi valitsemaan sopivimmat käyttöönotettavaksi, sekä varastointiin yksi. Ratkaisuehdotuksissa pyrittiin luomaan selkeyttä ja yhdenmukaisuutta Tampereen toimipisteeseen. Lisäksi esiteltiin uutena kokonaisuutena yksittäin painettavien tuotteiden järjestelmä, jolla pyritään nopeuttamaan yksittäisten asiakastilausten käsittelyä. Layoutin ratkaisuehdotuksien piirtämisessä käytettiin Excel – ohjelmaa.