Asiakkaiden kokemuksia lapsiperheiden ennaltaehkäisevistä palveluista Siun soten Joensuun kantakaupungin alueella
Sistonen, Sara; Rikala, Marja (2017)
Sistonen, Sara
Rikala, Marja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091715155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Siun soten lapsiperheiden ennaltaehkäisevien palveluiden eli varhaisen tuen asiakasperheiden kokemuksia Joensuun kantakaupungin alueella. Tehtävänä oli selvittää asiakkaiden kokemuksia perhetyöstä ja kotipalvelusta ennaltaehkäisevinä palveluina, sen hyödyistä sekä mihin tarpeisiin palvelua ollaan saatu. Tutkimuksen tavoitteena oli näiden palveluiden kehittäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Siun soten lapsiperheiden ennaltaehkäiseviä palveluita saaneita asiakkaita Joensuun kantakaupungin alueella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan asiakkaat ohjautuivat useimmiten neuvolapalveluiden kautta palvelun piiriin. Haastatteluissa nousi esille, että tarpeet joihin varhaista tukea on haettu, ovat vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvät haasteet sekä terveydentila. Asiakkaat pitävät varhaista tukea tärkeänä ja hyödyllisenä palveluna ja työskentely perheissä koettiin monipuoliseksi ja asiakaslähtöiseksi. Kehittämistarpeiksi nousivat riittämättömät resurssit, tiedottaminen ja ennakkoluulot. Siun soten organisaatio muodostui 1.1.2017. Tästä syystä palveluita tullaan todennäköisesti kehittämään ja yhdenmukaistamaan, joten opinnäytetyö on ajankohtainen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Siun soten lapsiperheiden ennaltaehkäiseviä palveluita saaneita asiakkaita Joensuun kantakaupungin alueella. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan asiakkaat ohjautuivat useimmiten neuvolapalveluiden kautta palvelun piiriin. Haastatteluissa nousi esille, että tarpeet joihin varhaista tukea on haettu, ovat vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvät haasteet sekä terveydentila. Asiakkaat pitävät varhaista tukea tärkeänä ja hyödyllisenä palveluna ja työskentely perheissä koettiin monipuoliseksi ja asiakaslähtöiseksi. Kehittämistarpeiksi nousivat riittämättömät resurssit, tiedottaminen ja ennakkoluulot. Siun soten organisaatio muodostui 1.1.2017. Tästä syystä palveluita tullaan todennäköisesti kehittämään ja yhdenmukaistamaan, joten opinnäytetyö on ajankohtainen.