Food and Talk - tapahtuman onnistuminen ja ruoka-alan trendit
Paalanne, Henri (2017)
Paalanne, Henri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415082
Tiivistelmä
Food and Talk on Food Camp Finlandin järjestämä tapahtuma, joka järjestettiin tänä vuonna ensimmäisen kerran. Tapahtuma ja sen sisältö on suunnattu ruoka-alan ammattilaisille ja tänä vuonna tapahtumassa oli useita alan huippuja niin kotimaasta kuin ulkomailtakin, puhumassa alan uusimmista suunnista. Tapahtumasta on tarkoitus tehdä jokavuotinen ja siihen tämän tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan kehitysideoita.
Tutkimus tehtiin huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana. Tutkimuksen kysely ja haastattelut suoritettiin pian tapahtuman järjestämisen 31.5.2017 jälkeen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tämän vuotinen tapahtuma onnistui osallistujien mielestä, saada kehitysideoita tuleviin tapahtumiin sekä selvittää, mitkä ovat ruoka-alan tämän hetken ja lähitulevaisuuden tärkeimmät trendit. Tutkimus rajattiin koskemaan vain tapahtuman sisältöä ja siitä seuraavia toiveita ja ideoita sekä alan trendejä.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena että kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Sähköinen kyselytutkimus suunnattiin kaikille tapahtuman osallistujille kaksi päivää tapahtuman jälkeen 2.6.2017 Tapahtumaan osallistujia oli yhteensä 223 ja kyselyn vastausprosentiksi saatiin hyvä 42 %. Haastattelut tehtiin seitsemälle henkilölle tärkeimmistä sidosryhmistä.
Saatujen tulosten perusteella tapahtuman voidaan todeta onnistuneen varsin hyvin. Esimerkiksi tapahtuman onnistumisen arvosanaksi tuli 3,94 (1-5). Sen lisäksi yli puolet vastaajista aikoo osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna. Tapahtuman sisältö arvioitiin kohtuullisen hyvin onnistuneeksi ja esiintyjiin oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Kritiikkiä saivat tapahtuman aikataulutus sekä istumajärjestelyt. Tutkimuksen trendiosion tuloksissa korostuivat enimmäkseen ruoka-alan tuotantopuoleen liittyvät trendit kuten vastuullisuus, kestävä kehitys sekä ekologisuus. Ruoan kuluttamisen liittyvistä trendeistä esille nousi elämyksellisyys sekä kokemuksellisuus.
Kyselytutkimuksen sekä haastattelujen tulokset tukivat hyvin toisiaan ja suuria eroja niiden välillä ei tullut esille. Molemmista saatiin hyvää palautetta tapahtuman onnistumisesta sekä hyviä ehdotuksia tapahtuman kehittämiseksi. Haastattelujen avulla saadut syventävät tiedot myös vahvistivat tämän hetken ja lähitulevaisuuden trendien osuutta. Tutkimuksen perusteella Food Camp Finland voi kehittää tapahtumaansa eteenpäin ja tärkeimpänä huomion kohteena tässä tullee olemaan tapahtuman sisällön tarkempi suunnitteleminen. Sisällön täytyy olla linjassa juuri sen hetken tärkeimpien ruoka-alan aiheiden kanssa ja puhujiksi täytyy saada alansa ehdottomia huippuja, jotta paikalle saadaan mahdollisimman paljon alan ammattilaisia.
Tutkimus tehtiin huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana. Tutkimuksen kysely ja haastattelut suoritettiin pian tapahtuman järjestämisen 31.5.2017 jälkeen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tämän vuotinen tapahtuma onnistui osallistujien mielestä, saada kehitysideoita tuleviin tapahtumiin sekä selvittää, mitkä ovat ruoka-alan tämän hetken ja lähitulevaisuuden tärkeimmät trendit. Tutkimus rajattiin koskemaan vain tapahtuman sisältöä ja siitä seuraavia toiveita ja ideoita sekä alan trendejä.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisena kyselytutkimuksena että kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Sähköinen kyselytutkimus suunnattiin kaikille tapahtuman osallistujille kaksi päivää tapahtuman jälkeen 2.6.2017 Tapahtumaan osallistujia oli yhteensä 223 ja kyselyn vastausprosentiksi saatiin hyvä 42 %. Haastattelut tehtiin seitsemälle henkilölle tärkeimmistä sidosryhmistä.
Saatujen tulosten perusteella tapahtuman voidaan todeta onnistuneen varsin hyvin. Esimerkiksi tapahtuman onnistumisen arvosanaksi tuli 3,94 (1-5). Sen lisäksi yli puolet vastaajista aikoo osallistua tapahtumaan myös ensi vuonna. Tapahtuman sisältö arvioitiin kohtuullisen hyvin onnistuneeksi ja esiintyjiin oltiin keskimäärin tyytyväisiä. Kritiikkiä saivat tapahtuman aikataulutus sekä istumajärjestelyt. Tutkimuksen trendiosion tuloksissa korostuivat enimmäkseen ruoka-alan tuotantopuoleen liittyvät trendit kuten vastuullisuus, kestävä kehitys sekä ekologisuus. Ruoan kuluttamisen liittyvistä trendeistä esille nousi elämyksellisyys sekä kokemuksellisuus.
Kyselytutkimuksen sekä haastattelujen tulokset tukivat hyvin toisiaan ja suuria eroja niiden välillä ei tullut esille. Molemmista saatiin hyvää palautetta tapahtuman onnistumisesta sekä hyviä ehdotuksia tapahtuman kehittämiseksi. Haastattelujen avulla saadut syventävät tiedot myös vahvistivat tämän hetken ja lähitulevaisuuden trendien osuutta. Tutkimuksen perusteella Food Camp Finland voi kehittää tapahtumaansa eteenpäin ja tärkeimpänä huomion kohteena tässä tullee olemaan tapahtuman sisällön tarkempi suunnitteleminen. Sisällön täytyy olla linjassa juuri sen hetken tärkeimpien ruoka-alan aiheiden kanssa ja puhujiksi täytyy saada alansa ehdottomia huippuja, jotta paikalle saadaan mahdollisimman paljon alan ammattilaisia.