Miten asiakkaan kokemusten avulla voidaan motivoida vapaaehtoisia? : Case: Turun ensi- ja turvakoti ry
Soini, Marjo (2017)
Soini, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091215005
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Turun ensi- ja turvakoti ry:lle tavoitteena saada uusia ja aiempia vapaaehtoisia sitoutumaan yhdistyksen toimintaan, motivoimalla heitä yhdistyksen asiakkaiden kokemusten avulla. Tällä työllä pyrittiin todentamaan vapaaehtoistyön vaikutuksia ja merkitystä asiakkaille ja muistuttamaan vapaaehtoistyön hyödyistä myös yhdistyksen työntekijöitä. Kyselyn avulla saatiin kerättyä uusien vapaaehtoisten koulutukseen kehitysehdotuksia ja ideoita, sekä muihin osa-alueisiin liittyviä kehitystarpeita.
Vapaaehtoistyön vaikuttavuus on tärkeä osa-alue lastensuojelun toimialueella ja vapaaehtoiset ovat tärkeä ja suuri voimavara yhdistyksissä ja järjestöissä henkilökunnan lisänä. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa toimipaikoissa, joissa työskentelee vapaaehtoistyöntekijöitä ja se soveltuu myös eri aloille. Sekä kaikille aloille, missä tarvitaan mielipiteiden ja/tai kokemusten keräämistä aineistoksi.
Alun perin lakien edellyttämästä laaduntarkkailusta lähtöisin olevat kyselyt asiakkaille palvelujen laadusta ovat antaneet asiakkaille jalansijaa palvelujen kehittämisessä. Kyselyjen ja haastattelujen avulla asiakkaat ovat tässä työssä saaneet omaa ääntään kuuluville ja siten lisää osallistumisen ja vaikuttamisen kokemusta. Parhaimmillaan asiakasta osallistamalla saadaan luotua asiakkaalle väylä, joka saattaa johtaa kokemusasiantuntijuuteen, jota voitaisiin hyödyntää vapaaehtoistyöntekijöiden koulutukseen.
Aineiston keruumenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää, ryhmähaastattelua, strukturoitua haastattelua ja webropol-kyselyä. Analyysimenetelmänä ja tuotoksen toteuttamiseen käytettiin sanapilvi-menetelmää. Näillä menetelmillä kerättiin yhdistyksen eri toimipisteiden asiakkaiden ja henkilökunnan tuottamaa aineistoa. Vertailukohteena uuteen aineistoon oli myös aiempaa, yhdistyksen itse keräämää, aineistoa. Näitä menetelmiä voidaan käyttää aineiston keruussa muissakin eri alojen tutkimuksissa, sekä suoraan kopioiden tai osin soveltaen omiin tarpeisiin sopiviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa A4-kokoisia motivoivia huoneentauluja, joita voidaan käyttää sekä vapaaehtoisia, että yhdistyksen henkilökuntaa motivoivana materiaalina. Mahdollisesti käyttö voisi olla myös uusien vapaaehtoisten koulutukseen liitettävänä motivoivana materiaalina, jota voi käyttää myös lisäksi koulutuksen markkinoinnissa.
Tuloksena saatiin odotuksen mukaisesti ristiriitaisia; sekä positiivisia, että negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Tutkimuksen mukaan useimmiten negatiivisetkin kokemukset kääntyivät luottamuksen kehittymisen myötä positiivisiksi. Näistä voitiin vetää johtopäätöksiksi sen, että vapaaehtoisten sitoutuminen ja tuttuus edesauttavat luottamuksen syntymistä asiakkaan ja vapaaehtoisen välillä. Näin ollen myös turvallisuuden tunne lisääntyy. Vapaaehtoisten motivointia toimintaan sitoutumiseen on siis hyvä perustella edellä mainituilla kokemuksilla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin tilaustyönä Turun ensi- ja turvakoti ry:lle tavoitteena saada uusia ja aiempia vapaaehtoisia sitoutumaan yhdistyksen toimintaan, motivoimalla heitä yhdistyksen asiakkaiden kokemusten avulla. Tällä työllä pyrittiin todentamaan vapaaehtoistyön vaikutuksia ja merkitystä asiakkaille ja muistuttamaan vapaaehtoistyön hyödyistä myös yhdistyksen työntekijöitä. Kyselyn avulla saatiin kerättyä uusien vapaaehtoisten koulutukseen kehitysehdotuksia ja ideoita, sekä muihin osa-alueisiin liittyviä kehitystarpeita.
Vapaaehtoistyön vaikuttavuus on tärkeä osa-alue lastensuojelun toimialueella ja vapaaehtoiset ovat tärkeä ja suuri voimavara yhdistyksissä ja järjestöissä henkilökunnan lisänä. Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa toimipaikoissa, joissa työskentelee vapaaehtoistyöntekijöitä ja se soveltuu myös eri aloille. Sekä kaikille aloille, missä tarvitaan mielipiteiden ja/tai kokemusten keräämistä aineistoksi.
Alun perin lakien edellyttämästä laaduntarkkailusta lähtöisin olevat kyselyt asiakkaille palvelujen laadusta ovat antaneet asiakkaille jalansijaa palvelujen kehittämisessä. Kyselyjen ja haastattelujen avulla asiakkaat ovat tässä työssä saaneet omaa ääntään kuuluville ja siten lisää osallistumisen ja vaikuttamisen kokemusta. Parhaimmillaan asiakasta osallistamalla saadaan luotua asiakkaalle väylä, joka saattaa johtaa kokemusasiantuntijuuteen, jota voitaisiin hyödyntää vapaaehtoistyöntekijöiden koulutukseen.
Aineiston keruumenetelminä käytettiin eläytymismenetelmää, ryhmähaastattelua, strukturoitua haastattelua ja webropol-kyselyä. Analyysimenetelmänä ja tuotoksen toteuttamiseen käytettiin sanapilvi-menetelmää. Näillä menetelmillä kerättiin yhdistyksen eri toimipisteiden asiakkaiden ja henkilökunnan tuottamaa aineistoa. Vertailukohteena uuteen aineistoon oli myös aiempaa, yhdistyksen itse keräämää, aineistoa. Näitä menetelmiä voidaan käyttää aineiston keruussa muissakin eri alojen tutkimuksissa, sekä suoraan kopioiden tai osin soveltaen omiin tarpeisiin sopiviksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa A4-kokoisia motivoivia huoneentauluja, joita voidaan käyttää sekä vapaaehtoisia, että yhdistyksen henkilökuntaa motivoivana materiaalina. Mahdollisesti käyttö voisi olla myös uusien vapaaehtoisten koulutukseen liitettävänä motivoivana materiaalina, jota voi käyttää myös lisäksi koulutuksen markkinoinnissa.
Tuloksena saatiin odotuksen mukaisesti ristiriitaisia; sekä positiivisia, että negatiivisia tunteita ja kokemuksia. Tutkimuksen mukaan useimmiten negatiivisetkin kokemukset kääntyivät luottamuksen kehittymisen myötä positiivisiksi. Näistä voitiin vetää johtopäätöksiksi sen, että vapaaehtoisten sitoutuminen ja tuttuus edesauttavat luottamuksen syntymistä asiakkaan ja vapaaehtoisen välillä. Näin ollen myös turvallisuuden tunne lisääntyy. Vapaaehtoisten motivointia toimintaan sitoutumiseen on siis hyvä perustella edellä mainituilla kokemuksilla.