Sähkötekniikan AMK-koulutuksen osaamisen kehittäminen
Savallampi, Timo (2017)
Savallampi, Timo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090814925
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Savonia amk:n sähkötekniikan koulutuksen kehittämisen painopisteitä. Mitä kehitettävää sähkötekniikan opetuksessa on ja löytää uusia pedagogisia menetelmiä sähkötekniikan opetukseen Savonia-ammattikorkeakoululle. Samalla oli tarkoitus selvittää koulutuksen mahdollisia rakenteellisia kehittämis-mahdollisuuksia ja – tarpeita, jotka liittyvät oleellisesti myös koulutuksen kehittämiseen. Työmenetelminä käytettiin aiemmin tehtyjen kehitystöiden ja kyselyjen analysointia. Lisäksi haastateltiin elinkeinoelämän edustajia sekä Savo-nia ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja opettajia. Työssä ei tehty kirjallisia kyselyitä oppilaille eikä yrityksille, kos-ka tehdyt kyselyt eivät olisi antaneet lisäarvoa työlle.
Opinnäytetyössä huomioitiin Savonia-ammattikorkeakoulun strategia vuosille 2017–2020. Savonian strategiassa mainitaan mm. seuraavaa ” Savonian toiminnassa korostuu ammatillinen korkeakouluopetus, jossa huomioidaan korkeakoulutuksen kärkihankkeet; ympärivuotinen opiskelu, digitalisaatio ja joustavat opintopolut ”. Eli miten voi-daan jatkossa lisätä mm. verkko-opintoja opiskelijoille, jolloin toteutuisi nuo edellä mainitut Savonian strategian kohdat. Savonia-ammattikorkeakoulun strategian mukaisiksi kehitysehdotuksiksi nousivat CDIO-malli, verkko-opetus ja Verkkovirta-hankkeessa kehitetyt työn opinnollistamisen opetusmenetelmät ammattikorkeakouluille. CDIO-mallin mukainen koulutus on jo käytössä Savonialla sähkötekniikanopetuksessa, mutta sen osuutta tulisi ke-hittää ja yhdistää verkko-opetuksen sekä työn opinnollistamisen kanssa. Selvityksen perusteella olisi hyvä kehittää opetusmenetelmiä verkko-opetuksen ja työn opinnollistamisen suuntaan, jolloin oppilaita voitaisiin myös valmentaa enemmän kehittämään viestintätaitojaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata Savonia amk:n sähkötekniikan koulutuksen kehittämisen painopisteitä. Mitä kehitettävää sähkötekniikan opetuksessa on ja löytää uusia pedagogisia menetelmiä sähkötekniikan opetukseen Savonia-ammattikorkeakoululle. Samalla oli tarkoitus selvittää koulutuksen mahdollisia rakenteellisia kehittämis-mahdollisuuksia ja – tarpeita, jotka liittyvät oleellisesti myös koulutuksen kehittämiseen. Työmenetelminä käytettiin aiemmin tehtyjen kehitystöiden ja kyselyjen analysointia. Lisäksi haastateltiin elinkeinoelämän edustajia sekä Savo-nia ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja opettajia. Työssä ei tehty kirjallisia kyselyitä oppilaille eikä yrityksille, kos-ka tehdyt kyselyt eivät olisi antaneet lisäarvoa työlle.
Opinnäytetyössä huomioitiin Savonia-ammattikorkeakoulun strategia vuosille 2017–2020. Savonian strategiassa mainitaan mm. seuraavaa ” Savonian toiminnassa korostuu ammatillinen korkeakouluopetus, jossa huomioidaan korkeakoulutuksen kärkihankkeet; ympärivuotinen opiskelu, digitalisaatio ja joustavat opintopolut ”. Eli miten voi-daan jatkossa lisätä mm. verkko-opintoja opiskelijoille, jolloin toteutuisi nuo edellä mainitut Savonian strategian kohdat. Savonia-ammattikorkeakoulun strategian mukaisiksi kehitysehdotuksiksi nousivat CDIO-malli, verkko-opetus ja Verkkovirta-hankkeessa kehitetyt työn opinnollistamisen opetusmenetelmät ammattikorkeakouluille. CDIO-mallin mukainen koulutus on jo käytössä Savonialla sähkötekniikanopetuksessa, mutta sen osuutta tulisi ke-hittää ja yhdistää verkko-opetuksen sekä työn opinnollistamisen kanssa. Selvityksen perusteella olisi hyvä kehittää opetusmenetelmiä verkko-opetuksen ja työn opinnollistamisen suuntaan, jolloin oppilaita voitaisiin myös valmentaa enemmän kehittämään viestintätaitojaan.