Suomalaisyritysten kansainvälistyminen Intiaan vuosina 2000 – 2016
Laitinen, Julia (2017)
Laitinen, Julia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090714890
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansainvälistymistä ilmiönä sekä kansainvälistymistä kehitty-ville markkinoille – erityisesti Intian markkinoille. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä on sel-vittää, ”Miksi suomalaisyritykset ovat kansainvälistyneet Intiaan vuosien 2000 – 2016 vä-lillä.”.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona suomalaiselle konsultointiyritykselle Dot-Con-nect. Toimeksiantosopimus on annettu 5. toukokuuta 2017 ja tutkimus on toteutettu touko-kuu – elokuu 2017 aikana. Raportin lisäksi toimeksiantajalle toimitetaan tutkimuksen tulok-set Excel-tiedostona.
Kirjallisuuskatsaus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee yritysten kansain-välistymistä, kansainvälistymistä kehittyville markkinoille sekä kansainvälistymisstrategi-oita. Toinen osa keskittyy Intiaan kohdemaana: esitellään Intiassa toimivia verkostoja sekä Intian toimintaympäristöä PESTE-analyysin pohjalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen sisällönanalyysia tiedonkeruu-menetelmänä. Tutkittavien yritysten joukko on rajattu kolmen kriteerin kautta: yrityksen tuli olla lueteltuna Team Finlandin Finland India Business Guide 2016 – julkaisussa Intiaan kansainvälistyneenä yrityksenä, yrityksen tuli olla kansainvälistynyt Intiaan vuonna 2000 tai sen jälkeen ja yrityksen kansainvälistymisestä tuli löytää tietoa luotettavasta lähteestä.
Tutkitut 87 yritystä on jaettu kategorioihin kansainvälistymissyidensä perusteella. Suosi-tuimpien kategorioiden avulla voidaan sanoa että yritykset kansainvälistyvät Intiaan maan lokaation takia, kasvumahdollisuuksien vuoksi sekä yritysten kokiessa Intian potentiaali-sena markkinana omalle liiketoiminnalleen.
Asiasanat
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona suomalaiselle konsultointiyritykselle Dot-Con-nect. Toimeksiantosopimus on annettu 5. toukokuuta 2017 ja tutkimus on toteutettu touko-kuu – elokuu 2017 aikana. Raportin lisäksi toimeksiantajalle toimitetaan tutkimuksen tulok-set Excel-tiedostona.
Kirjallisuuskatsaus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee yritysten kansain-välistymistä, kansainvälistymistä kehittyville markkinoille sekä kansainvälistymisstrategi-oita. Toinen osa keskittyy Intiaan kohdemaana: esitellään Intiassa toimivia verkostoja sekä Intian toimintaympäristöä PESTE-analyysin pohjalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen sisällönanalyysia tiedonkeruu-menetelmänä. Tutkittavien yritysten joukko on rajattu kolmen kriteerin kautta: yrityksen tuli olla lueteltuna Team Finlandin Finland India Business Guide 2016 – julkaisussa Intiaan kansainvälistyneenä yrityksenä, yrityksen tuli olla kansainvälistynyt Intiaan vuonna 2000 tai sen jälkeen ja yrityksen kansainvälistymisestä tuli löytää tietoa luotettavasta lähteestä.
Tutkitut 87 yritystä on jaettu kategorioihin kansainvälistymissyidensä perusteella. Suosi-tuimpien kategorioiden avulla voidaan sanoa että yritykset kansainvälistyvät Intiaan maan lokaation takia, kasvumahdollisuuksien vuoksi sekä yritysten kokiessa Intian potentiaali-sena markkinana omalle liiketoiminnalleen.
Asiasanat