Muurattujen julkisivujen vauriot, korjaus ja kuntotutkimusmenetelmät
Kangas, Ekaterina (2017)
Kangas, Ekaterina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090114707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä tiileen rakennusmateriaalina, historiallisten rakennusten muurattujen julkisivujen korjausmenetelmiin ja vauriokartoituksen tulosten analysointiin sekä laatia ohjemalli tiilijulkisivun kuntotutkimukseen. Yksi opinnäytetyön lähtökohdista oli huomioida rakennusten historialliset arvot tehdyissä korjauksissa ja muutoksissa.
Työssä tutkittiin tiilirakentamisen historiaa maailmassa ja Suomessa, tiilen ja tiilirakenteiden ominaisuuksia, tiilimuurin mahdollisia vaurioita ja niiden syitä sekä soveltuvia korjaustapoja. Lisäksi tutkittiin muuratun julkisivun kuntotutkimusmenetelmiä, joiden avulla on mahdollista suorittaa myös historiallisten kulttuurisesti arvokkaiden tiilirakennusten kuntotutkimuksia. Työssä pyrittiin kokoamaan yhteen kaikki soveltuvat tutkimusmenetelmät ja laatimaan ohje tiilijulkisivun kuntotutkimusta varten.
Opinnäytetyön rajauksena on 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa tiilestä rakennetut teollisuuskohteet. Työssä käsiteltiin myös vanhojen teollisuusrakennusten käyttötarkoituksen
muutoksia esimerkkeineen.
Opinnäytteen esimerkkeinä on käytetty historiallisia rautatierakennuksia Riihimäellä ja niidenmuurattuja, korjausta vaativia julkisivuja. 1800-luvulta peräisin olevat rakennuskohteet ovat nykyään Suomen Valtionrautateiden omistuksessa. Asemakaavassa ne on merkitty
valtakunnallisesti ja seudullisesti merkittävinä kohteina ja korjaustyöt tulisi suorittaa Museoviraston valvonnan alaisuudessa.
Riihimäen tiiliset veturitallit ja lennätinkonepaja on rakennettu 1800-1900-lukujen vaihteessa ja ne edustavat sen ajan tyypillistä teollisuusarkkitehtuuria. Opinnäytetyön aikana suoritettiin useita käyntejä kohteissa ja tutkittiin ko.rakennusten tiilijulkisivujen vaurioita sekä pohdittiin niiden syitä ja korjausmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin taulukon muodossa ohjeistus tiilijulkisivun kuntotutkimuksille vauriotyypeittäin.
Työssä tutkittiin tiilirakentamisen historiaa maailmassa ja Suomessa, tiilen ja tiilirakenteiden ominaisuuksia, tiilimuurin mahdollisia vaurioita ja niiden syitä sekä soveltuvia korjaustapoja. Lisäksi tutkittiin muuratun julkisivun kuntotutkimusmenetelmiä, joiden avulla on mahdollista suorittaa myös historiallisten kulttuurisesti arvokkaiden tiilirakennusten kuntotutkimuksia. Työssä pyrittiin kokoamaan yhteen kaikki soveltuvat tutkimusmenetelmät ja laatimaan ohje tiilijulkisivun kuntotutkimusta varten.
Opinnäytetyön rajauksena on 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa tiilestä rakennetut teollisuuskohteet. Työssä käsiteltiin myös vanhojen teollisuusrakennusten käyttötarkoituksen
muutoksia esimerkkeineen.
Opinnäytteen esimerkkeinä on käytetty historiallisia rautatierakennuksia Riihimäellä ja niidenmuurattuja, korjausta vaativia julkisivuja. 1800-luvulta peräisin olevat rakennuskohteet ovat nykyään Suomen Valtionrautateiden omistuksessa. Asemakaavassa ne on merkitty
valtakunnallisesti ja seudullisesti merkittävinä kohteina ja korjaustyöt tulisi suorittaa Museoviraston valvonnan alaisuudessa.
Riihimäen tiiliset veturitallit ja lennätinkonepaja on rakennettu 1800-1900-lukujen vaihteessa ja ne edustavat sen ajan tyypillistä teollisuusarkkitehtuuria. Opinnäytetyön aikana suoritettiin useita käyntejä kohteissa ja tutkittiin ko.rakennusten tiilijulkisivujen vaurioita sekä pohdittiin niiden syitä ja korjausmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin taulukon muodossa ohjeistus tiilijulkisivun kuntotutkimuksille vauriotyypeittäin.