Yrittäjyys yhdistää. Yrittäjyysosaaminen kasvuun oppilaitosyhteistyössä
Kotiranta, Maria; Helin, Niina; Kämppi, Marja (2016)
Lataukset:
Kotiranta, Maria
Helin, Niina
Kämppi, Marja
Jyväskylän yliopisto
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017081714404
Tiivistelmä
Case-esittelyssä keskitytään Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Yrittäjyys yhdistää -hankkeen sekä sen onnistumisten ja haasteiden kuvaamiseen hankekoordinaattoreiden näkökulmasta. Yrittäjyys yhdistää -hanke vastaa yrittäjyyskoulutuksen kehittämishaasteeseen ja syventää Keski-Suomen suurimpien oppilaitosten yhteistyötä. Hankkeen tarkoituksena on kasvattaa opiskelijoiden yrittäjyysosaamista ja luoda yhteistyöoppilaitosten yhteinen yrittäjyysosaamisen kehittämisen konsepti. Yhteisvastuullisesti suunniteltua ja 1.2.2015–31.10.2016 toteutettavaa hankeyhteistyötä voidaan pitää ainutlaatuisena siksi, että siinä toteutetaan yrittäjyyskoulutusta aidosti yli kouluaste- ja organisaatiorajojen. Hankkeen taustalla vaikuttaa osallistuvien oppilaitosten yhteinen yrittäjyysstrategia. Hankeyhteistyössä on keskitytty erityisesti konkreettisiin toimenpiteisiin eli uudenlaisten, yhteisten kurssien, valmennusten ja yrittäjyystapahtuman luomiseen sekä pilotoimiseen, joka tapahtui lukuvuonna 2015–2016. Kaikille kolmen oppilaitoksen opiskelijoille avoimet kolme uutta kurssia ovat tarjonneet heille mahdollisuuden pohtia työllistymistavoitteitaan ja unelmiaan muuttuvassa työelämässä, perustaa opiskelijayritys (NY) yhdeksi lukuvuodeksi monialaisissa tiimeissä sekä tutustua osuuskuntayrittäjyyteen. Hankeyhteistyön onnistumisina koordinaattorit pitävät hankkeen konkreettista toimintaa strategisen ja operatiivisen toiminnan vuoropuheluna, uusien yhteistyömuotojen testaamista rohkeassa kokeilukulttuurissa sekä toimijoiden sitoutuneisuutta ja innostuneisuutta. Hanketoiminnan haasteiksi koordinaattorit nimeävät oppilaitosyhteistyön rakenteelliset esteet, oppilaitosten oman, jo olemassa olevan yrittäjyystarjonnan erilaisuudesta johtuvat osin erilaiset kehittämistarpeet sekä kurssien vakiinnuttamiseen liittyvät haasteet esimerkiksi suhteessa opetussuunnitelmiin. Kokonaisuudessaan hanke on ollut erittäin onnistunut ja se on tiivistänyt oppilaitosten yhteistyötä yrittäjyyden saralla sekä selkiyttänyt yhteistyön mahdollisuuksia ja suuntaviivoja jatkossa. Yrittäjyyden edistäminen on myös nostettu yhdeksi oppilaitosten yhteisen EduFutura-osaamiskeskittymän kärkialaksi.