Ohjatun liikunnan merkitys lapsen sosiaalisten taitojen vahvistajana varhaiskasvatuksessa
Salonen, Maria; Schmidt, Ina; Ylinen, Elina (2017)
Salonen, Maria
Schmidt, Ina
Ylinen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080314216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080314216
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset ohjatun liikunnan harjoitteet vahvistavat parhaiten lasten sosiaalisia taitoja. Toisena tavoitteena oli saada laajempi käsitys ohjatun liikunnan suunnittelun tärkeydestä päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyössä painotettiin myös lasten osallisuuden tukemista toiminnan suunnittelussa. Lisäksi selvitettiin, kuinka ohjaaja pystyy toiminnallaan kehittämään lasten sosiaalisia taitoja ryhmässä ja mihin toiminnassa kiinnitetään huomiota. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa liikuntakerho, jossa tuettiin lasten sosiaalisten taitojen vahvistamista. Liikuntakerhon pohjalta luotiin Ohjattu liikunta varhaiskasvatuksessa -kansio työntekijöiden tueksi.
Yhteistyökumppanina toimi yksi Tampereen kaupungin päiväkodeista. Tutkimukseen osallistui 25 lasta ja kaksi lastentarhanopettajaa. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka nauhoitettiin ja litteroitiin. Lisäksi tutkimusmenetelminä oli huolellisesti suunniteltu ohjaus, havainnointi ja palautekeskustelut.
Tutkimustuloksista selviää, että ohjatulla liikunnalla on merkittävä rooli lasten sosiaalisten taitojen vahvistajana, kun toiminta suunnitellaan huolellisesti ja panostetaan omaan toimintaan ohjaajana. Liikuntaleikit ja -pelit, joissa esiintyy paljon vuorovaikutus- ja tunteidenkäsittelytilanteita, tukee lasten sosiaalisten taitojen vahvistumista. Tutkimustuloksista selviää myös ohjaajan roolin merkitys. Hyvään ohjaajuuteen sisältyy tasavertainen ja oikeudenmukainen kohtelu, kannustava ja tukeva työote sekä toiminnan tavoitteellisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ohjattu liikunta varhaiskasvatuksessa -kansio, johon koottiin hyväksi havaittuja sosiaalisia taitoja vahvistavia liikuntaleikkejä ja -pelejä. Kansio tehtiin päiväkodin työntekijöiden tueksi. Siinä painotettiin toiminnan suunnittelun ja tavoitteellisuuden tärkeyttä.
Yhteistyökumppanina toimi yksi Tampereen kaupungin päiväkodeista. Tutkimukseen osallistui 25 lasta ja kaksi lastentarhanopettajaa. Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka nauhoitettiin ja litteroitiin. Lisäksi tutkimusmenetelminä oli huolellisesti suunniteltu ohjaus, havainnointi ja palautekeskustelut.
Tutkimustuloksista selviää, että ohjatulla liikunnalla on merkittävä rooli lasten sosiaalisten taitojen vahvistajana, kun toiminta suunnitellaan huolellisesti ja panostetaan omaan toimintaan ohjaajana. Liikuntaleikit ja -pelit, joissa esiintyy paljon vuorovaikutus- ja tunteidenkäsittelytilanteita, tukee lasten sosiaalisten taitojen vahvistumista. Tutkimustuloksista selviää myös ohjaajan roolin merkitys. Hyvään ohjaajuuteen sisältyy tasavertainen ja oikeudenmukainen kohtelu, kannustava ja tukeva työote sekä toiminnan tavoitteellisuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Ohjattu liikunta varhaiskasvatuksessa -kansio, johon koottiin hyväksi havaittuja sosiaalisia taitoja vahvistavia liikuntaleikkejä ja -pelejä. Kansio tehtiin päiväkodin työntekijöiden tueksi. Siinä painotettiin toiminnan suunnittelun ja tavoitteellisuuden tärkeyttä.