Ympäristökasvatusmateriaalin arviointi ja kehittäminen : Operaatio Kierrätys -puuhakirja
Reijonen, Elias (2017)
Reijonen, Elias
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062814022
Tiivistelmä
Ihmiskunta käyttää luonnonvaroja ja aiheuttaa päästöjä sekä jätteitä puolitoistakertaisesti yli maapallon kantokyvyn. Jätteitä vähennetään ensisijaisesti kulutusta vähentämällä, mutta myös kiertotalouden perustana toimivaa kierrättämistä lisäämällä. Niiden aikaansaamiseksi tarvitaan erityisesti lapsille kohdennettua ja oikein toteutettua ympäristökasvatusta. Sen tavoitteena on kasvattaa sukupolvia, jotka ymmärtävät ihmisen toiminnan ja ympäristön hyvinvoinnin yhteyden sekä ennen kaikkea haluavat ja pystyvät osallistumaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ja analysoida kokemuksia lasten kierrätystietouden ja -halukkuuden lisäämiseksi tarkoitetun ympäristökasvatusmateriaalin käytöstä ja kehittämistarpeista. Tutkimuksen kohteena ollut materiaali on päiväkotilaisille ja koululaisille suunnattu, kierrätysaiheinen Operaatio Kierrätys -puuhakirja. Työn toimeksiantajana oli Paperinkeräys Oy, joka on tuottanut ja lanseerannut materiaalin yhdessä valikoituneiden yhteistyökumppaneidensa kanssa.
Työ koostui kahdesta puolistrukturoidusta kyselytutkimuksesta. Ensimmäiseen niistä osallistui 222 materiaalin ladannutta opettajaa ja kasvattajaa, ja toiseen heistä 33 henkilöä.
Vastaajien mukaan lähes kaikkien oppilaiden suhtautuminen kierrättämiseen muuttui positiivisempaan suuntaan materiaalin ansiosta. Muutos näkyi kierrätyksestä keskustelemisen ja itse kierrättämisen lisääntymisenä.
Materiaali, ja erityisesti sen ulkoasu, tehtävät, teema ja aihe, olivat hyvin pidettyjä. Myös ympäristökasvatuksen teoria tukee näitä havaintoja. Parantamisen varaa nähtiin vain lukutaidottomien ja vieraskielisten käyttäjien huomioimisessa. Teorian perusteella kirjassa voisi hyödyntää enemmän luontoa, leikkejä, kierrättämiseen ja uusiokäyttöön liittyviä tehtäviä sekä painottaa kierrättämisestä koituvaa omakohtaista hyötyä. Lisäksi kirjan näkyvyyden laajentamista on syytä harkita.
Mahdollisiin jatkotutkimuksiin olisi perusteltua ottaa mukaan myös oppilaita ja heidän vanhempiaan sekä käyttää muitakin arviointikeinoja ja pidempää seurantatutkimusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ja analysoida kokemuksia lasten kierrätystietouden ja -halukkuuden lisäämiseksi tarkoitetun ympäristökasvatusmateriaalin käytöstä ja kehittämistarpeista. Tutkimuksen kohteena ollut materiaali on päiväkotilaisille ja koululaisille suunnattu, kierrätysaiheinen Operaatio Kierrätys -puuhakirja. Työn toimeksiantajana oli Paperinkeräys Oy, joka on tuottanut ja lanseerannut materiaalin yhdessä valikoituneiden yhteistyökumppaneidensa kanssa.
Työ koostui kahdesta puolistrukturoidusta kyselytutkimuksesta. Ensimmäiseen niistä osallistui 222 materiaalin ladannutta opettajaa ja kasvattajaa, ja toiseen heistä 33 henkilöä.
Vastaajien mukaan lähes kaikkien oppilaiden suhtautuminen kierrättämiseen muuttui positiivisempaan suuntaan materiaalin ansiosta. Muutos näkyi kierrätyksestä keskustelemisen ja itse kierrättämisen lisääntymisenä.
Materiaali, ja erityisesti sen ulkoasu, tehtävät, teema ja aihe, olivat hyvin pidettyjä. Myös ympäristökasvatuksen teoria tukee näitä havaintoja. Parantamisen varaa nähtiin vain lukutaidottomien ja vieraskielisten käyttäjien huomioimisessa. Teorian perusteella kirjassa voisi hyödyntää enemmän luontoa, leikkejä, kierrättämiseen ja uusiokäyttöön liittyviä tehtäviä sekä painottaa kierrättämisestä koituvaa omakohtaista hyötyä. Lisäksi kirjan näkyvyyden laajentamista on syytä harkita.
Mahdollisiin jatkotutkimuksiin olisi perusteltua ottaa mukaan myös oppilaita ja heidän vanhempiaan sekä käyttää muitakin arviointikeinoja ja pidempää seurantatutkimusta.