Sijoittajien palvelut ja niiden kehittäminen
Parkama, Tomas (2017)
Parkama, Tomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062613979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017062613979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten sijoittajien palveluita voitaisiin kehittää. Finanssialan murros ja digitalisaation myötä jatkuvasti muuttuva maailma on muuttanut sijoitustoimintaa ja siihen liittyviä palveluita. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimustuloksiin pohjautuvia kehitysehdotuksia sijoittajien palveluiden kehittämiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyötyä sijoittajille ja palveluntarjojille. Palveluiden kehittämisestä on hyötyä molemmille osapuolille.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja sähköisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään sijoitustoimintaa ja siihen oleellisesti liittyviä asioita. Teoriaosuudessa käsitellään myös palveluiden kehittämiseen liittyviä aiheita ja käydään läpi sijoittajien palveluiden kehitystä ja tilannetta tällä hetkellä. Teoriaosuus rakentuu opinnäytetyön keskeisimmistä aiheista ja sen tarkoituksena on toimia johdonmukaisena kokonaisuutena, jonka pohjalle työn tutkimusosio perustuu.
Tämän opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin finanssialalla toimivia ammattilaisia ja sijoittajia. Haastatteluihin valittiin henkilöitä, joilla katsottiin olevan mahdollisimman paljon tietämystä opinnäytetyön aiheesta. Haastattelut suoritettiin kevään aikana, jonka jälkeen ne litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksina saatiin tietoa siitä, miten sijoittajien palveluita voitaisiin kehittää. Haastateltavilla oli erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä koskien palveluiden kehittämistä, finanssialan muutosta ja palveluiden digitalisoitumista. Lisäksi haastateltavien kanssa käsiteltiin sijoittajien ja palveluntarjoajien välisen asiakassuhteen ja luottamuksen rakentamista.
Työn johtopäätökset ja kehittämisehdotukset pohjautuvat haastatteluissa ilmi tulleisiin seikkoihin. Kehittämisehdotuksina esitin, että palveluntarjoajien tulisi panostaa toiminnassaan läpinäkyvyyteen, selkeään hinnoitteluun, omien toimintatapojen kehittämiseen, henkilöstön koulutukseen sekä oikeanlaisten ja modernien kanavien kautta tapahtuvaan viestintään ja kanssakäymiseen. Palveluiden käyttökokemuksen merkitys nousi myös tärkeäksi seikaksi, jonka takia palveluiden kehityksessä tulisi keskittyä positiivisten käyttökokemusten luomiseen. Lisäksi palveluiden kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja pyrkiä rakentamaan palvelukokonaisuus niiden pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja sähköisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsitellään sijoitustoimintaa ja siihen oleellisesti liittyviä asioita. Teoriaosuudessa käsitellään myös palveluiden kehittämiseen liittyviä aiheita ja käydään läpi sijoittajien palveluiden kehitystä ja tilannetta tällä hetkellä. Teoriaosuus rakentuu opinnäytetyön keskeisimmistä aiheista ja sen tarkoituksena on toimia johdonmukaisena kokonaisuutena, jonka pohjalle työn tutkimusosio perustuu.
Tämän opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Aineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin finanssialalla toimivia ammattilaisia ja sijoittajia. Haastatteluihin valittiin henkilöitä, joilla katsottiin olevan mahdollisimman paljon tietämystä opinnäytetyön aiheesta. Haastattelut suoritettiin kevään aikana, jonka jälkeen ne litteroitiin ja analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksina saatiin tietoa siitä, miten sijoittajien palveluita voitaisiin kehittää. Haastateltavilla oli erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä koskien palveluiden kehittämistä, finanssialan muutosta ja palveluiden digitalisoitumista. Lisäksi haastateltavien kanssa käsiteltiin sijoittajien ja palveluntarjoajien välisen asiakassuhteen ja luottamuksen rakentamista.
Työn johtopäätökset ja kehittämisehdotukset pohjautuvat haastatteluissa ilmi tulleisiin seikkoihin. Kehittämisehdotuksina esitin, että palveluntarjoajien tulisi panostaa toiminnassaan läpinäkyvyyteen, selkeään hinnoitteluun, omien toimintatapojen kehittämiseen, henkilöstön koulutukseen sekä oikeanlaisten ja modernien kanavien kautta tapahtuvaan viestintään ja kanssakäymiseen. Palveluiden käyttökokemuksen merkitys nousi myös tärkeäksi seikaksi, jonka takia palveluiden kehityksessä tulisi keskittyä positiivisten käyttökokemusten luomiseen. Lisäksi palveluiden kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja pyrkiä rakentamaan palvelukokonaisuus niiden pohjalta.