Psykoedukaatio osana skitsofreniaa sairastavan potilaan hoitoa : koulutus Lipen Hoivakodille
Halttunen, Miia; Paajanen, Jonna (2017)
Halttunen, Miia
Paajanen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061913775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutus psykoedukaation käytöstä skitsofreniaa sairastavan potilaan oireenhallinnassa Lipen Hoivakodille. Koulutuksessa haluttiin korostaa psykoedukaation suurta merkitystä skitsofreniaa sairastavan potilaan hoidossa. Tavoitteena oli lisätä ja vahvistaa hoivakodin henkilökunnan sekä opinnäytetyön tekijöiden omaa jo olemassa olevaa ammattiosaamista skitsoferniaa sairastavien potilaiden kanssa työskentelyyn. Hoivakodin työntekijät ilmaisivat lisäksi tarvetta olevan käytännön oireenhallintamenetelmille. Toimeksianto opinnäytetyölle saatiin Lipen hoivakodin johtajalta, jonka mukaan psykoedukaatio ei ole ollut käytössä hoivakodin asukkaiden kuntoutuksessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin skitsofreniaa sairautena yleisesti, sen synty, eri muodot, oireet ja hoito, sekä psykoedukaatio yleisesti ja sen käyttö oireenhallinnassa. Lisäksi tietoa hankittiin hoitosuhdetyöskentelystä sekä siitä, miten rakentaa hyvä ja toimiva koulutustilaisuus.
Ennen koulutuksen suunnittelua toteutettiin puolistrukturoitu kysely, jolla kartoitettiin työntekijöiden aikaisempaa osaamista psykoedukaatioon ja oireenhallintaan liittyen sekä toiveita koulutuksen suhteen. Tämän pohjalta rakennettiin toiminnallinen koulutustilaisuus, joka alkoi kokemusasiantuntijan luennolla. Kokemusasiantuntijana toimi Päivi Rissanen, joka kiertää ympäri Suomea kertomassa omasta kuntoutumisestaan ja on kirjoittanut aiheesta kirjan ”Skitsofreniasta kuntoutuminen” sekä väitellyt tohtoriksi. Koulutusmenetelmäksi valikoitui osallistava luennointi, jonka lopuksi osallistujille annettiin oppimistehtävä.
Koulutuspäivä päätettiin palautekyselyllä, joka oli rakennettu alkukyselyn tapaan ja siinä käsiteltiin samoja teemoja. Molemmat kyselyt purettiin sisällön analyysin avulla. Palautteista kävi ilmi, että koulutus oli onnistunut ja hyödyllinen. Kokemusasiantuntijan kertomus omasta kuntoutumisestaan herätti paljon keskustelua ja mielenkiintoa päivän aiheisiin. Työntekijät kokivat saaneensa koulutuksesta uutta ajantasaista tietoa ja käytännön keinoja oireenhallintaan skitsofreniapotilaiden kanssa työskenneltäessä. Opinnäytetyön tekijät saivat itse syvennettyä omaa osaamistaan mielenterveyshoitotyön saralla, josta on hyötyä tulevaisuudessa työskenneltäessä millä hoitotyön osa-alueella tahansa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin skitsofreniaa sairautena yleisesti, sen synty, eri muodot, oireet ja hoito, sekä psykoedukaatio yleisesti ja sen käyttö oireenhallinnassa. Lisäksi tietoa hankittiin hoitosuhdetyöskentelystä sekä siitä, miten rakentaa hyvä ja toimiva koulutustilaisuus.
Ennen koulutuksen suunnittelua toteutettiin puolistrukturoitu kysely, jolla kartoitettiin työntekijöiden aikaisempaa osaamista psykoedukaatioon ja oireenhallintaan liittyen sekä toiveita koulutuksen suhteen. Tämän pohjalta rakennettiin toiminnallinen koulutustilaisuus, joka alkoi kokemusasiantuntijan luennolla. Kokemusasiantuntijana toimi Päivi Rissanen, joka kiertää ympäri Suomea kertomassa omasta kuntoutumisestaan ja on kirjoittanut aiheesta kirjan ”Skitsofreniasta kuntoutuminen” sekä väitellyt tohtoriksi. Koulutusmenetelmäksi valikoitui osallistava luennointi, jonka lopuksi osallistujille annettiin oppimistehtävä.
Koulutuspäivä päätettiin palautekyselyllä, joka oli rakennettu alkukyselyn tapaan ja siinä käsiteltiin samoja teemoja. Molemmat kyselyt purettiin sisällön analyysin avulla. Palautteista kävi ilmi, että koulutus oli onnistunut ja hyödyllinen. Kokemusasiantuntijan kertomus omasta kuntoutumisestaan herätti paljon keskustelua ja mielenkiintoa päivän aiheisiin. Työntekijät kokivat saaneensa koulutuksesta uutta ajantasaista tietoa ja käytännön keinoja oireenhallintaan skitsofreniapotilaiden kanssa työskenneltäessä. Opinnäytetyön tekijät saivat itse syvennettyä omaa osaamistaan mielenterveyshoitotyön saralla, josta on hyötyä tulevaisuudessa työskenneltäessä millä hoitotyön osa-alueella tahansa.