Sales Hunting : Osallistuminen toteutettuihin tapahtumiin
Jurvanen, Kaisa (2017)
Jurvanen, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513609
Tiivistelmä
Vaatetusalalla kilpailu on kiristynyt ja asiakkaista kilpaillaan jatkuvasti kokonaisvaltaisemmin. Tekniset sovellukset ja globaalit markkinat asettavat haasteita perinteisille jälleenmyyntiä harjoittaville kivijalkamyymälöille. Yritysten on pyrittävä tuottamaan asiakkailleen ostokokemuksen avulla lisäarvoa. Sales Hunting -konsepti lanseerattiin Suomessa Jack & Jones -ketjulle syksyllä 2016. Sales Hunting on avoimesti määritelty käsite, jonka perusaja-tuksena on aktivoida myyntiä paikallisesti.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälaisia Sales Hunting -tapahtumia Jack & Jones -ketjussa on toteutettu ja miten niiden osallistujamääriin on vaikutettu. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ne keinot, joiden avulla osallistujia on saatu aktivoitua. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmällä keräämällä ja tutkimalla olemassa olevaa dokumentointia Sales Hunting -toimista. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin aiheen uutuusarvon ja tutkittavaa ilmiötä taustoittavan näkökulman vuoksi.
Tulosten perusteella Sales Hunting -toimien toteutuksella ja järjestelyillä voidaan vaikuttaa osallistujien määrään. Osallistujien sitouttamiseen vaikuttaa merkittävimmin henkilökohtaisella sidoksella osallistujaryhmän jäseneen tai jäseniin. Myös valitulla konseptilla, erilaisilla houkuttimilla ja resurssien käytöllä pystyttiin havaitsemaan vaikutus Sales Hunting -tapahtumiin osallistuneiden määrään.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Sales Hunting -toimien suunnittelussa. Tutkimuksen avulla tuotettiin ajan tasalla olevaa tietoa siitä, millaisia käyttökelpoisia ominaisuuksia Sales Hunting -tapahtumista nousi esille ja mitä tulisi välttää. Opinnäytetyön sisältämää tietoa voidaan hyödyntää myös muissa kaupanalan markkinointitapahtumissa.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälaisia Sales Hunting -tapahtumia Jack & Jones -ketjussa on toteutettu ja miten niiden osallistujamääriin on vaikutettu. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ne keinot, joiden avulla osallistujia on saatu aktivoitua. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmällä keräämällä ja tutkimalla olemassa olevaa dokumentointia Sales Hunting -toimista. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä valittiin aiheen uutuusarvon ja tutkittavaa ilmiötä taustoittavan näkökulman vuoksi.
Tulosten perusteella Sales Hunting -toimien toteutuksella ja järjestelyillä voidaan vaikuttaa osallistujien määrään. Osallistujien sitouttamiseen vaikuttaa merkittävimmin henkilökohtaisella sidoksella osallistujaryhmän jäseneen tai jäseniin. Myös valitulla konseptilla, erilaisilla houkuttimilla ja resurssien käytöllä pystyttiin havaitsemaan vaikutus Sales Hunting -tapahtumiin osallistuneiden määrään.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevien Sales Hunting -toimien suunnittelussa. Tutkimuksen avulla tuotettiin ajan tasalla olevaa tietoa siitä, millaisia käyttökelpoisia ominaisuuksia Sales Hunting -tapahtumista nousi esille ja mitä tulisi välttää. Opinnäytetyön sisältämää tietoa voidaan hyödyntää myös muissa kaupanalan markkinointitapahtumissa.