Tienvarsipalveluiden kehittäminen yritysverkoston yhteistyöllä : Teboil Leivonmäki -liikenneaseman liiketoimintaekosysteemi
Hirvanen, Maija (2017)
Hirvanen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513586
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida, millaiset tekijät vaikuttavat tienvarsipalveluiden kehittämiseen yritysverkoston yhteistyöllä. Tutkimuksen avulla pyrittiin kuvaamaan, millainen on Teboil Leivonmäki -liikenneaseman liiketoimintaekosysteemi, siihen liittyvät toimijat sekä yrityksen sisäiset olosuhteet ja toimenpiteet, jotka mahdollistavat liiketoimintaekosysteemin toiminnan. Lisäksi selvitettiin, millaista arvoa liiketoimintaekosysteemi luo liikenneasemalle.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla yrityksen henkilökuntaa koulutustilaisuuksissa yhteensä 16 tuntia. Tämän lisäksi tehtiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin Teboil Leivonmäki liikenneaseman liikenneasemapäällikkö Jarno Koskelainen.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että onnistuneen yritysten välisen yhteistyön elementit ovat yhteiset arvot, vuorovaikutus sekä luottamus ja vastavuoroisuus. Tässä tutkimuksessa yritysten yhteistyön perustana on asiakaslähtöinen asiakaspalvelu ja monipuolisten palveluiden tarjoaminen.
Toimialalla tapahtuvia muutoksia on hyvä seurata, ja niihin varautuminen yhteistyöverkoston avulla auttaa kehittämään myös omaa toimintaa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää liikenneaseman toiminnan suunnittelussa. Yhteistyö koetaan merkityksellisenä, mutta sen arvoa ei pystytä aina mittaamaan täsmällisesti. Yrityksen kannattaa kehittää mittausmenetelmä yhteistyön arvon mittaamiseksi, jotta yhteistyön kehittyminen on paremmin seurattavissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla yrityksen henkilökuntaa koulutustilaisuuksissa yhteensä 16 tuntia. Tämän lisäksi tehtiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin Teboil Leivonmäki liikenneaseman liikenneasemapäällikkö Jarno Koskelainen.
Tutkimuksen tulosten perusteella selvisi, että onnistuneen yritysten välisen yhteistyön elementit ovat yhteiset arvot, vuorovaikutus sekä luottamus ja vastavuoroisuus. Tässä tutkimuksessa yritysten yhteistyön perustana on asiakaslähtöinen asiakaspalvelu ja monipuolisten palveluiden tarjoaminen.
Toimialalla tapahtuvia muutoksia on hyvä seurata, ja niihin varautuminen yhteistyöverkoston avulla auttaa kehittämään myös omaa toimintaa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää liikenneaseman toiminnan suunnittelussa. Yhteistyö koetaan merkityksellisenä, mutta sen arvoa ei pystytä aina mittaamaan täsmällisesti. Yrityksen kannattaa kehittää mittausmenetelmä yhteistyön arvon mittaamiseksi, jotta yhteistyön kehittyminen on paremmin seurattavissa.