Recruitment in small businesses : Examples from the Finnish service sector
Koskinen, Jaakko (2017)
Koskinen, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313485
Tiivistelmä
Pienet ja keskisuuret yritykset (PK-yritykset) ovat olleet iso osa Suomen kansantaloutta ja yksityinen palvelusektori maan isoin yksittäinen sektori bruttokansantuotteella mitattuna. Tutkimuksen tavoitteena oli nähdä miten ja mistä nämä pienet palvelualan yritykset etsivät työntekijöitä. Rekrytointia tutkittiin yritysten käyttämien kanavien ja rekrytointimenetelmien osalta.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena ja jossa käytettiin ensisijaista ja toissijaista tiedonkeruuta. Kuutta suomalaista palvelualan pienyrittäjää haastateltiin ensisijaista tiedonlähdettä varten puolistrukturoidusti heidän rekrytointikokemuksiinsa liittyen. Kirjallisuusteoriaa rekrytoinnista käytettiin toissijaisena tiedonlähteenä, jonka avulla selvitettiin, mitä ovat valtavirran teoriat rekrytointiin liittyen ja miten pienet yritykset sopivat näihin teorioihin.
Ensisijaisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että pienet palvelualan yritykset käyttävät heille edullisia rekrytointimenetelmiä. Epäviralliset kanavat ja menetelmät huomioitiin henkilökohtaisten suhteiden käytön ja valmistelujen puutteen muodossa. Yritykset ovat ottaneet uusia tekniikoita käyttöön rekrytoinnissa, mikä näkyi sosiaalisen median käytössä rekrytointityökaluna.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena ja jossa käytettiin ensisijaista ja toissijaista tiedonkeruuta. Kuutta suomalaista palvelualan pienyrittäjää haastateltiin ensisijaista tiedonlähdettä varten puolistrukturoidusti heidän rekrytointikokemuksiinsa liittyen. Kirjallisuusteoriaa rekrytoinnista käytettiin toissijaisena tiedonlähteenä, jonka avulla selvitettiin, mitä ovat valtavirran teoriat rekrytointiin liittyen ja miten pienet yritykset sopivat näihin teorioihin.
Ensisijaisen tutkimuksen tulokset osoittivat, että pienet palvelualan yritykset käyttävät heille edullisia rekrytointimenetelmiä. Epäviralliset kanavat ja menetelmät huomioitiin henkilökohtaisten suhteiden käytön ja valmistelujen puutteen muodossa. Yritykset ovat ottaneet uusia tekniikoita käyttöön rekrytoinnissa, mikä näkyi sosiaalisen median käytössä rekrytointityökaluna.