Verkkokirjakaupan markkinointiviestintäkanavien hintavertailu
Kivelä, Emmiina (2017)
Kivelä, Emmiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061113218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kristillinenkirjakauppa.fi -verkkokaupan markkinointia. Tarkoituksena oli koota eri markkinointiviestintäkanavia, joiden avulla verkkokauppa voi tavoittaa potentiaaliset asiakkaansa. Markkinointiviestintäkanavien hinnoista koottiin hintavertailulaskelma, jossa verrataan eri kanavien kontaktihintoja. Laskelma tukee kristillinenkirjakauppa.fi:tä markkinoinnin päätöksenteossa.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, markkinointikanavavalinnoista ja hintavertailusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää sekä yleisestä että verkkokaupan näkökulmasta. Markkinointiviestintäviestintäkanavista käsiteltiin perinteisen median kanavia, kuten lehti- ja televisiomainontaa sekä digitaalisen median kanavia kuten verkkosivustojen bannerimainontaa ja Facebook-mainontaa.
Hintavertailuun valittiin markkinointiviestintäkanavat, joiden kautta kristillinenkirjakauppa.fi voisi tavoittaa kristillisistä tuotteista kiinnostuneet henkilöt. Markkinointiviestintäkanaviksi valikoitui kristillisiä ja ei-kristillisiä sanomalehtiä, kristillisiä aikakauslehtiä ja kristillisiä verkkosivustoja. Hintavertailu toteutettiin kontaktihintojen vertailulla. Kontaktihinnat laskettiin lehden levikin tai verkkosivuston kävijämäärän suhteessa mainoksen hintaan.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, markkinointikanavavalinnoista ja hintavertailusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää sekä yleisestä että verkkokaupan näkökulmasta. Markkinointiviestintäviestintäkanavista käsiteltiin perinteisen median kanavia, kuten lehti- ja televisiomainontaa sekä digitaalisen median kanavia kuten verkkosivustojen bannerimainontaa ja Facebook-mainontaa.
Hintavertailuun valittiin markkinointiviestintäkanavat, joiden kautta kristillinenkirjakauppa.fi voisi tavoittaa kristillisistä tuotteista kiinnostuneet henkilöt. Markkinointiviestintäkanaviksi valikoitui kristillisiä ja ei-kristillisiä sanomalehtiä, kristillisiä aikakauslehtiä ja kristillisiä verkkosivustoja. Hintavertailu toteutettiin kontaktihintojen vertailulla. Kontaktihinnat laskettiin lehden levikin tai verkkosivuston kävijämäärän suhteessa mainoksen hintaan.