Electronic sports in Finland - current status and the way ahead on public funding and support
Nieminen, Teemu (2017)
Nieminen, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913169
Tiivistelmä
Elektroninen urheilu on kasvava ilmiö maailmalla ja joka vuosi alalle virtaa satoja miljoonia euroja. Palkintopotit elektronisen urheilun turnauksissa jatkavat kasvamistaan ja yliopistot ovat alkaneet kohdella pelaajia kuten perinteisiä urheilijoitakin tarjoten heille opintolinjoja ja stipendejä. Jopa perinteiset urheilujoukkueet ovat alkaneet kasvavassa määrin kiinnittämään huomiota elektroniseen urheiluun sijoittamalla elektronisen urheilun joukkueisiin ja liigoihin. Suomessa ihmiset ovat saaneet huomata kilpapelaamisen esiinmarssin YLEn kanavien näyttäessä elektronisen urheilun turnauksia televisiossa. Monet suomalaiset ovat olleet tyrmistyineitä, että YLE käyttää rahojaan elektronisen urheilun televisioimiseen.
Tutkimus pyrki selvittämään kuinka paljon elektroninen urheilu saa Suomessa tukea. Tutkimuksen muut tavoitteet olivat löytää mahdollisia elektronisen urheilun tuomia etuja Suomelle sekä miten elektronisen urheilun yhteisö voisi parantaa elektronisen urheilun asemaa julkisuuden silmissä, jotta ala saisi paremmin julkista tukea.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen metodi. Yhdeksän ihmistä, pääosin elektronisen urheilun piiristä, haastateltiin ja heiltä kysyttiin neljä kysymystä. Analyysivaiheessa fokuksena oli löytää samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia vastauksissa. Haastattelut tehtiin sähköpostitse ja ne olivat teemahaastatteluita. Tuloksista kävi ilmi, että ihmisillä oli paljon erilaisia mielipiteitä suurimmasta osasta aiheista, mutta yhtäläisyyksiäkin löydettiin. Eräät haastateltavat väittivät, että Suomi on edellä muita maita elektronisen urheilun saamassa julkisessa tuessa.
Joka tapauksessa, moni haastateltava vaati enemmän yksityistä investointia elektroniselle urheilulle. Heidän mukaansa valitettavan suuri osa yritysjohtajista ei ymmärrä toimialaa.
Tutkimus pyrki selvittämään kuinka paljon elektroninen urheilu saa Suomessa tukea. Tutkimuksen muut tavoitteet olivat löytää mahdollisia elektronisen urheilun tuomia etuja Suomelle sekä miten elektronisen urheilun yhteisö voisi parantaa elektronisen urheilun asemaa julkisuuden silmissä, jotta ala saisi paremmin julkista tukea.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen metodi. Yhdeksän ihmistä, pääosin elektronisen urheilun piiristä, haastateltiin ja heiltä kysyttiin neljä kysymystä. Analyysivaiheessa fokuksena oli löytää samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia vastauksissa. Haastattelut tehtiin sähköpostitse ja ne olivat teemahaastatteluita. Tuloksista kävi ilmi, että ihmisillä oli paljon erilaisia mielipiteitä suurimmasta osasta aiheista, mutta yhtäläisyyksiäkin löydettiin. Eräät haastateltavat väittivät, että Suomi on edellä muita maita elektronisen urheilun saamassa julkisessa tuessa.
Joka tapauksessa, moni haastateltava vaati enemmän yksityistä investointia elektroniselle urheilulle. Heidän mukaansa valitettavan suuri osa yritysjohtajista ei ymmärrä toimialaa.