Hoitohenkilökunnan tietämys potilasasiamiehen tehtävistä : Terveyskeskukset
Sovisaari, Anni; Mattila, Karoliina; Viitasaari, Jenna (2017)
Sovisaari, Anni
Mattila, Karoliina
Viitasaari, Jenna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913147
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hoitohenkilökunnan tietämys potilasasiamiehen tehtävistä. Työn tavoitteena oli saadun tiedon avulla kehittää hoitotyön laatua ja vahvistaa potilaan oikeuksia sekä motivoida hoitohenkilökuntaa ohjaamaan potilas potilasasiamiehen luo ongelmatapauksissa. Tarkoituksena oli selvittää kahden eri terveyskeskuksen hoitohenkilökunnan tietämys potilasasiamiehen tehtävistä.
Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä esiteltiin peruskohdat laista potilaan asema ja oikeudet. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli vaihtoehtokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet vietiin kahteen eri terveyskeskukseen helmikuussa 2017. Kyselylomakkeisiin vastattiin anonyymisti. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu potilasturvallisuuden, potilasvahinkojen ja potilasasiamiehen sekä tehtävien määrittelemisestä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistoksi saatiin 59 vastausta, joista 2 vastausta poistettiin, koska kyselyyn vastanneet olivat kohderyhmän ulkopuolella. Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmeni, että suurin osa kyselyyn vastanneista tiesi oman työpaikkansa potilasasiamiehen ja mitä hänen tehtäviinsä kuului. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet pitivät potilasasiamiehen toimintaa tärkeänä. Ainoastaan pieni osa kyselyyn vastanneista piti potilasasiamiehen toimintaa merkityksettömänä, eikä tiennyt potilasasiamiehen tehtävistä. Kyselyyn vastanneiden ammattiryhmien välillä ei ollut merkityksellisiä eroja tietämyksen välillä.
Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä esiteltiin peruskohdat laista potilaan asema ja oikeudet. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli vaihtoehtokysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselylomakkeet vietiin kahteen eri terveyskeskukseen helmikuussa 2017. Kyselylomakkeisiin vastattiin anonyymisti. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu potilasturvallisuuden, potilasvahinkojen ja potilasasiamiehen sekä tehtävien määrittelemisestä.
Opinnäytetyön tutkimusaineistoksi saatiin 59 vastausta, joista 2 vastausta poistettiin, koska kyselyyn vastanneet olivat kohderyhmän ulkopuolella. Opinnäytetyön tulosten perusteella ilmeni, että suurin osa kyselyyn vastanneista tiesi oman työpaikkansa potilasasiamiehen ja mitä hänen tehtäviinsä kuului. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet pitivät potilasasiamiehen toimintaa tärkeänä. Ainoastaan pieni osa kyselyyn vastanneista piti potilasasiamiehen toimintaa merkityksettömänä, eikä tiennyt potilasasiamiehen tehtävistä. Kyselyyn vastanneiden ammattiryhmien välillä ei ollut merkityksellisiä eroja tietämyksen välillä.