Palvelun tuotteistaminen toimintakeskus Luomaniemelle
Ranta, Katarina (2017)
Ranta, Katarina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913066
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen ja toiminnallinen tutkimus tuotteistamisesta. Työn tavoite oli löytää Luomaniemen toimintakeskukselle tuote, jolla voidaan kehittää arkipäivien myyntiä. Kohderyhmäksi valikoitui virkistyspäivää viettävät yritysasiakkaat. Opinnäytetyön lopputuotoksena on tuotekortti ja asiakaspalveluprosessin kuvaus.
Tutkimusmenetelmänä oli sähköpostihaastattelu, jossa käytin strukturoitua haastattelulomaketta. Valmiit tutkimustulokset ja henkilöhaastattelu täydensivät tutkimustuloksia.
Määrittelen työni alussa työhyvinvointi- ja virkistyspäiväkäsitteet. Tuotteistamisprosessin kuvaan askel askeleelta, sillä uskon tästä olevan hyötyä myös muiden palvelujen tuotteistamisessa.
Tutkimusteni perusteella asiakkaat halusivat virkistyspäivältä yksinkertaisia asioita, joista tärkeimpiä oli saavutettavuus, luonnon läheisyys, toimivat tilat, luotettavuus, monipuolisuus, maistuva ruoka, liikuntavälineiden saatavuus sekä ohjattua toimintaa. Myös paikallinen kulttuuri, terveys ja elämykset ovat asioita, joita asiakkaat arvostavat. Tulosten perusteella syntyi virkistyspäivätuote, jossa on huomioitu tutkimustuloksia.
Tutkimusmenetelmänä oli sähköpostihaastattelu, jossa käytin strukturoitua haastattelulomaketta. Valmiit tutkimustulokset ja henkilöhaastattelu täydensivät tutkimustuloksia.
Määrittelen työni alussa työhyvinvointi- ja virkistyspäiväkäsitteet. Tuotteistamisprosessin kuvaan askel askeleelta, sillä uskon tästä olevan hyötyä myös muiden palvelujen tuotteistamisessa.
Tutkimusteni perusteella asiakkaat halusivat virkistyspäivältä yksinkertaisia asioita, joista tärkeimpiä oli saavutettavuus, luonnon läheisyys, toimivat tilat, luotettavuus, monipuolisuus, maistuva ruoka, liikuntavälineiden saatavuus sekä ohjattua toimintaa. Myös paikallinen kulttuuri, terveys ja elämykset ovat asioita, joita asiakkaat arvostavat. Tulosten perusteella syntyi virkistyspäivätuote, jossa on huomioitu tutkimustuloksia.