The Value of Intellectual Property Rights in Brand Management
Hirsilä, Lauri (2017)
Hirsilä, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813050
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia immateriaalioikeuksien arvoa brändin hallintaan. Nykypäivänä immateriaalioikeudet nähdään kilpailuetuna sekä arvokkaana työkaluna brändijohtamisessa. Kuitenkin myös väärennöksiä ja piratismi on kasvanut voimakkaasti. Kansainvälinen väärennettyjen tuotteiden ja piratisimin taso aiheuttaa brändeille suuret tappiot. Yhdessä markkinoinnin ja brändijohtamisen kanssa immateriaalioikeudet tulisi nähdä investointina, jolla ylläpidetään sekä vahvistetaan brändin kilpailuetua.
Työn tietoperusta rakennettiin ajankohtaisista strategisen johtamisen, brändijohtamisen ja immateriaalioikeuksien kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Tutkimuksessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Ensisijainen aineisto kerättiin tekemällä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelut analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Haastateltavat edustivat osaamista ja kokemusta immateriaalioikeudessa, erityisesti tavaramerkeissä ja brändijohtamisessa.
Tutkimuksen havainnot osoittavat että immateriaalioikeuksien hallinta on välttämätöntä kilpailukykyisessä brändijohtamisessa. Kiristyvä kilpailu ajaa brändit kehittämään ja päivittämään tuotteita ja palveluitaan, sekä suojaamaan ne säilyttääkseen kilpailuedun. Johtopäätöksenä, voidaan todeta että tehokas brändijohtaminen alkaa brändin suojauksella. Brändin suojaaminen tulisi olla pakollinen osa-alue liiketoiminnan päivittäistä toimintaa.
Työn tietoperusta rakennettiin ajankohtaisista strategisen johtamisen, brändijohtamisen ja immateriaalioikeuksien kirjallisuudesta sekä artikkeleista. Tutkimuksessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Ensisijainen aineisto kerättiin tekemällä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelut analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Haastateltavat edustivat osaamista ja kokemusta immateriaalioikeudessa, erityisesti tavaramerkeissä ja brändijohtamisessa.
Tutkimuksen havainnot osoittavat että immateriaalioikeuksien hallinta on välttämätöntä kilpailukykyisessä brändijohtamisessa. Kiristyvä kilpailu ajaa brändit kehittämään ja päivittämään tuotteita ja palveluitaan, sekä suojaamaan ne säilyttääkseen kilpailuedun. Johtopäätöksenä, voidaan todeta että tehokas brändijohtaminen alkaa brändin suojauksella. Brändin suojaaminen tulisi olla pakollinen osa-alue liiketoiminnan päivittäistä toimintaa.