Snapchat yritysten markkinoinnissa
Gourine, Susanna (2017)
Gourine, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812902
Tiivistelmä
Videomarkkinointi on jo vahvasti osana markkinointia Amerikassa, jossa ollaan selkeästi edelläkävijöitä aiheen suhteen. Etenkin Snapchat on havaittu yhdeksi nopeinten kasvavaksi ilmiöksi sen katoavien videoiden vuoksi. Suomessa tämä on vielä melko uusi ilmiö yritysten markkinoinnissa, mutta tutkimukseni pyrkii todistamaan sen käytön hyödyt.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten suomalaiset yritykset käyttävät Snapchatiä markkinoinnissaan, sekä miten yritykset ovat kokeneet hyötyneensä sovelluksesta ja kuinka yritykset ovat linkittäneet brändin rakentamisen Snapchattiin. Tutkimus on rajattu ainoastaan yritysten itse tekemiin julkaisuihin, joten brändilähettiläitä ja maksettuja mainoksia ei ole huomioitu.
Tutkimukseni teoriaosuutta varten on tarkasteltu laajasti aihetta koskevaa lähdemateriaalia. Teoriaosuudessa tarkastellaan videomarkkinoinnin eri ulottuvuuksia. Ensin yleisellä tasolla video- sekä mobiilimarkkinointia, jonka jälkeen avataan enemmän tutkittavaa kohdetta Snapchatiä sekä sen kautta tehtävää markkinointia.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Tähän osuuteen osallistui kolme eri toimialan suomalaista yritystä, jotka käyttävät aktiivisesti Snapchatiä markkinoinnissaan. Haastatteluilla pyrittiin saamaan selville, miten yritykset käyttävät Snapchatiä markkinoinnissaan, millaisia hyötyjä he ovat kokeneet saavan siitä sekä kuinka brändin rakentaminen on linkitetty siihen.
Tutkimuksen tietopohjan sekä haastatteluiden perusteella voidaan todeta nuorten kohderyhmien siirtyneen enemmän visuaalisen sosiaalisen median pariin, johon yritystenkin on pyrittävä siirtämään markkinointinsa. Tutkimus osoitti, kuinka hyödyllinen Snapchat on ollut yrityksille sekä kuinka se on oikein käytettynä auttanut kehittämään työnantajan kuvaa positiivisempaan suuntaan.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten suomalaiset yritykset käyttävät Snapchatiä markkinoinnissaan, sekä miten yritykset ovat kokeneet hyötyneensä sovelluksesta ja kuinka yritykset ovat linkittäneet brändin rakentamisen Snapchattiin. Tutkimus on rajattu ainoastaan yritysten itse tekemiin julkaisuihin, joten brändilähettiläitä ja maksettuja mainoksia ei ole huomioitu.
Tutkimukseni teoriaosuutta varten on tarkasteltu laajasti aihetta koskevaa lähdemateriaalia. Teoriaosuudessa tarkastellaan videomarkkinoinnin eri ulottuvuuksia. Ensin yleisellä tasolla video- sekä mobiilimarkkinointia, jonka jälkeen avataan enemmän tutkittavaa kohdetta Snapchatiä sekä sen kautta tehtävää markkinointia.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluina. Tähän osuuteen osallistui kolme eri toimialan suomalaista yritystä, jotka käyttävät aktiivisesti Snapchatiä markkinoinnissaan. Haastatteluilla pyrittiin saamaan selville, miten yritykset käyttävät Snapchatiä markkinoinnissaan, millaisia hyötyjä he ovat kokeneet saavan siitä sekä kuinka brändin rakentaminen on linkitetty siihen.
Tutkimuksen tietopohjan sekä haastatteluiden perusteella voidaan todeta nuorten kohderyhmien siirtyneen enemmän visuaalisen sosiaalisen median pariin, johon yritystenkin on pyrittävä siirtämään markkinointinsa. Tutkimus osoitti, kuinka hyödyllinen Snapchat on ollut yrityksille sekä kuinka se on oikein käytettynä auttanut kehittämään työnantajan kuvaa positiivisempaan suuntaan.