Valokuvauspalvelu – Case Smilestream Oy
Kotilainen, Juuso (2017)
Kotilainen, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin uuden sukupolven valokuvauspalvelu, joka toiminnassaan hyödyntää uusimpia tekniikoita ja järjestelmiä, pärjää omassa liiketoiminta segmentissään. Työn tärkeimpänä tarkoituksena oli tarjota mahdollisimman paljon tietoa työn tilaajalle, jotta yritys voi parantaa omaa toimintaansa ja samalla tehdä päätöksiä tulevaisuuden kehittämisstrategiasta.
Työn tilaajana toimi Smilestream Oy, jonka tärkeimpänä tavoitteena oli opinnäytetyön avulla saada selville kuluttaja-asiakkaiden mieltymyksiä, odotuksia, toiveita ja parannusehdotuksia yrityksen palvelukokonaisuudelle.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työn tiedonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut, sähköinen kyselytutkimus, benchmarking-tutkimus ja havainnointi. Menetelmien avulla lisättiin tietoa analysoinnin pohjaksi. Haastattelut jaettiin kolmeen erilliseen teemaan, joista ensimmäisessä kartoitettiin yrityksen kahden avainhenkilöstön ajatuksia itse alasta. Toisessa teemassa käsiteltiin kohdeyrityksen suurimpia eroja sen kilpailijoihin. Kolmannessa teemassa käsiteltiin yrityksen käyttämää tekniikkaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia alalla. Haastatteluissa haluttiin myös pohtia valokuvauksen tulevaisuutta ja mihin suuntaan haastateltavien mielestä konseptia kannattaisi lähteä kehittämään. Sähköinen kyselylomake oli puolestaan suunnattu palvelun asiakkaille ja sen teemat käsittelivät samoja edellä mainittuja aihepiirejä.
Näiden kerättyjen tietojen pohjalta tehtiin kohdeyritykselle yhteenveto, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset, joita yritys voi hyödyntää palvelun kehittämisessä. Analyysien lisäksi kohdeyritys oli toivonut, että opinnäytetyö esittelisi kolme erilaista mahdollista tulevaisuuden liiketoimintasuunnitelmaa, joiden pohjalta yritys voisi kehittää omaa liiketoimintaansa. Työssä kerätyn tiedon perusteella, voitiin tehdä ainoastaan varsin kevyitä liiketoimintasuunnitelman esimalleja, koska perusteellisten liiketoimintasuunnitelmien tekoon, olisi pitänyt sisällyttää myös talouslaskelmat. Työn tulosten avulla yritys saa kuitenkin apua ja näkökulmia varsinaisen liiketoimintasuunnitelman kirjoittamiseen.
Työn tilaajana toimi Smilestream Oy, jonka tärkeimpänä tavoitteena oli opinnäytetyön avulla saada selville kuluttaja-asiakkaiden mieltymyksiä, odotuksia, toiveita ja parannusehdotuksia yrityksen palvelukokonaisuudelle.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu alan kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Työn tiedonkeruumenetelmiä olivat teemahaastattelut, sähköinen kyselytutkimus, benchmarking-tutkimus ja havainnointi. Menetelmien avulla lisättiin tietoa analysoinnin pohjaksi. Haastattelut jaettiin kolmeen erilliseen teemaan, joista ensimmäisessä kartoitettiin yrityksen kahden avainhenkilöstön ajatuksia itse alasta. Toisessa teemassa käsiteltiin kohdeyrityksen suurimpia eroja sen kilpailijoihin. Kolmannessa teemassa käsiteltiin yrityksen käyttämää tekniikkaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia alalla. Haastatteluissa haluttiin myös pohtia valokuvauksen tulevaisuutta ja mihin suuntaan haastateltavien mielestä konseptia kannattaisi lähteä kehittämään. Sähköinen kyselylomake oli puolestaan suunnattu palvelun asiakkaille ja sen teemat käsittelivät samoja edellä mainittuja aihepiirejä.
Näiden kerättyjen tietojen pohjalta tehtiin kohdeyritykselle yhteenveto, johtopäätökset ja kehittämisehdotukset, joita yritys voi hyödyntää palvelun kehittämisessä. Analyysien lisäksi kohdeyritys oli toivonut, että opinnäytetyö esittelisi kolme erilaista mahdollista tulevaisuuden liiketoimintasuunnitelmaa, joiden pohjalta yritys voisi kehittää omaa liiketoimintaansa. Työssä kerätyn tiedon perusteella, voitiin tehdä ainoastaan varsin kevyitä liiketoimintasuunnitelman esimalleja, koska perusteellisten liiketoimintasuunnitelmien tekoon, olisi pitänyt sisällyttää myös talouslaskelmat. Työn tulosten avulla yritys saa kuitenkin apua ja näkökulmia varsinaisen liiketoimintasuunnitelman kirjoittamiseen.