Thaimaan villieläinturismin taustat – suomalaisten matkailijoiden asenteet ja tiedonkeruu ennen matkaa
Heikkinen, Leena (2017)
Heikkinen, Leena
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata suomalaisten matkailijoiden asenteita Thaimaan villieläinnähtävyyksien eettisyyttä kohtaan sekä selvittää, mistä kanavista he etsivät aiheeseen liittyvä tietoa ennen matkaa. Tavoitteena oli tuottaa kyseiseen teemaan liittyvää, vastaajien omiin kokemuksiin perustuvaa tietoa, jota esimerkiksi suomalaiset matkanjärjestäjät pystyvät hyödyntämään kohdemarkkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin aikavälillä joulukuu 2016 – tammikuu 2017. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella ja aineisto koostui yhtensä sadasta vastauksesta. Aineisto analysoitiin Webropol- ja Excel-ohjelmien taulukkotyökaluja apuna käyttäen ja näin aineistoa havainnollistettiin myös taulukoin ja graafisin kuvioin.
Tulokset kuvasivat kyselyyn osallistuneiden suomalaisten matkailijoiden olevan kiinnostuneita Thaimaan villieläinnähtävyyden eettisyydestä. Vastaajat ovat kiinnostuneita näkemään villieläimiä mieluiten niiden luonnollisessa elinympäristössä. Kohteiden eläinten hyvinvointi ja oikeudet kiinnostivat vastaajia ja he olivat myös kiinnostuneita Thaimaan villieläinnähtävyyksien taustoista. Aiemmin muotoutuneen mielikuvan koetaan vaikuttavan voimakkaasti siihen, valitaanko villieläinnähtävyys matkan ohjelmaan. Toisaalta myös matka-arviointisivustoilla annettu positiivinen palaute vaikuttaa vastaajien mukaan rohkaisevasti kohteen valintaan. Suurin osa kyselyn vastaajista on myös valmis vaihtamaan kohdetta matkasuunnitelmastaan, mikäli kohteesta paljastuisi negatiivista taustatietoa ennen matkaa.
Suurelle osalle vastaajista Thaimaa on matkakohteena vielä vieras, mutta tästä huolimatta kohde kiinnostaa ja tietoa Thaimaan villieläinturismin taustoista on saatu jo aiemmin erityisesti mediasta, järjestöjen tiedotteista, sosiaalisesta mediasta ja matkablogeista. Ennen matkaa suurin osa vastaajista hankkisi tietoa erityisesti kohteessa vierailleilta ystäviltä tai perheenjäseniltä, internetin matka-arviointisivustoilta, järjestöjen tiedotteista sekä internetin matkailijayhteisöiltä.
Tutkimustulosten tarkastelun perusteella voidaan todeta, että Thaimaan villieläinturismin eettisyys vaikuttaa aiheena suomalaisille vielä vieraalta, mutta teemana kiinnostavalta. Jatkossa olisikin kiinnostavaa nähdä tarkennetusti, kuinka kiinnostuneita suomalaiset olisivat näkemään villieläimiä ulkomailla ja missä maissa suomalaiset mieluiten näkisivät villieläimiä. Toisaalta olisi myös kiinnostavaa nähdä, kuinka paljon suomalaiset harrastavat villieläinturismia kotimaan matkailun saralla.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin aikavälillä joulukuu 2016 – tammikuu 2017. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella ja aineisto koostui yhtensä sadasta vastauksesta. Aineisto analysoitiin Webropol- ja Excel-ohjelmien taulukkotyökaluja apuna käyttäen ja näin aineistoa havainnollistettiin myös taulukoin ja graafisin kuvioin.
Tulokset kuvasivat kyselyyn osallistuneiden suomalaisten matkailijoiden olevan kiinnostuneita Thaimaan villieläinnähtävyyden eettisyydestä. Vastaajat ovat kiinnostuneita näkemään villieläimiä mieluiten niiden luonnollisessa elinympäristössä. Kohteiden eläinten hyvinvointi ja oikeudet kiinnostivat vastaajia ja he olivat myös kiinnostuneita Thaimaan villieläinnähtävyyksien taustoista. Aiemmin muotoutuneen mielikuvan koetaan vaikuttavan voimakkaasti siihen, valitaanko villieläinnähtävyys matkan ohjelmaan. Toisaalta myös matka-arviointisivustoilla annettu positiivinen palaute vaikuttaa vastaajien mukaan rohkaisevasti kohteen valintaan. Suurin osa kyselyn vastaajista on myös valmis vaihtamaan kohdetta matkasuunnitelmastaan, mikäli kohteesta paljastuisi negatiivista taustatietoa ennen matkaa.
Suurelle osalle vastaajista Thaimaa on matkakohteena vielä vieras, mutta tästä huolimatta kohde kiinnostaa ja tietoa Thaimaan villieläinturismin taustoista on saatu jo aiemmin erityisesti mediasta, järjestöjen tiedotteista, sosiaalisesta mediasta ja matkablogeista. Ennen matkaa suurin osa vastaajista hankkisi tietoa erityisesti kohteessa vierailleilta ystäviltä tai perheenjäseniltä, internetin matka-arviointisivustoilta, järjestöjen tiedotteista sekä internetin matkailijayhteisöiltä.
Tutkimustulosten tarkastelun perusteella voidaan todeta, että Thaimaan villieläinturismin eettisyys vaikuttaa aiheena suomalaisille vielä vieraalta, mutta teemana kiinnostavalta. Jatkossa olisikin kiinnostavaa nähdä tarkennetusti, kuinka kiinnostuneita suomalaiset olisivat näkemään villieläimiä ulkomailla ja missä maissa suomalaiset mieluiten näkisivät villieläimiä. Toisaalta olisi myös kiinnostavaa nähdä, kuinka paljon suomalaiset harrastavat villieläinturismia kotimaan matkailun saralla.