Musiikin käyttö alle kouluikäisen lapsen hoitotyössä : Oppimateriaali perusteisiin
Määttä, Pirkka (2017)
Määttä, Pirkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille lyhyt oppimateriaali musiikin käytön mahdollisuuksista alle kouluikäisen lapsen hoitotyössä. Opinnäytetyö tehtiin painottuen tuotokseen. Tuotoksena syntyi PowerPoint-esitys, jonka tarkoituksena on edesauttaa tulevien sairaanhoitajien tietoisuutta musiikin käytön mahdollisuuksista ja merkityksestä osana lasten ja nuorten hoitotyötä. Työn tavoitteena oli lisätä hoitajien mielenkiintoa ottaa musiikki mukaan päivittäiseen hoitotyöhön ja tuoda erilaisia välineitä sen toteuttamiseen. Tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijoilla heräisi mielenkiinto musiikin mahdollisuuksiin hoitotyössä huolimatta omista lähtökohdista musikaalisuuteen tai musiikintuntemukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös rohkaista sairaanhoitajaopiskelijoita tuomaan mukaan lasten hoitotyöhön omia henkilökohtaisia vahvuuksiaan, jotka tukevat potilaaseen ja perheeseen luotavaa luottamussuhdetta. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Musiikki voi tuoda hoidettavalle turvaa pelottavassa tilanteessa. Se voi edesauttaa hoitajan ja lapsen tai nuoren välisen suhteen syntymistä. Musiikki voi lievittää pelkotiloja tai auttaa unohtamaan oman tilanteensa. Musiikki voi antaa sanoja silloin kun niitä ei ole. Musiikki voi lisäksi auttaa potilasta, omaisia, tai myös hoitajaa rentoutumaan. Opinnäytetyössä käsitellään erilaisia tapoja käyttää musiikkia, kuten hoitajan ja potilaan yhteinen musiikin tuottaminen, musiikin kuuntelu sekä musiikista puhuminen. Lasta hoidettaessa hoidetaan aina myös koko perhettä ja perheen lähtökohdat musiikkiin on myös huomioitava.
Kehittämisehdotuksena esitetään yhteistyötä musiikkipedagogien kanssa, jotta sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrys ja taito ottaa musiikki monipuoliseksi osaksi lasten ja nuorten kanssa tehtävää hoitotyötä kasvaisi. Oppimista voisi tukea esimerkiksi itseopiskelumateriaalin kautta, mikä olisi saatavilla internetistä kaikille. Yhtenä esimerkkinä hoitajille tehty oma Spotify-soittolista tai cd-kokoelma, mistä saisi kätevästi etsittyä erilaista musiikkia eri tilanteisiin. Jatkossa tuotoksen pohjalta voitaisiin miettiä myös muita hoitoa tukevia, varsinaisen kliinisen hoitotyön ulkopuolelta tuotavia elementtejä.
Musiikki voi tuoda hoidettavalle turvaa pelottavassa tilanteessa. Se voi edesauttaa hoitajan ja lapsen tai nuoren välisen suhteen syntymistä. Musiikki voi lievittää pelkotiloja tai auttaa unohtamaan oman tilanteensa. Musiikki voi antaa sanoja silloin kun niitä ei ole. Musiikki voi lisäksi auttaa potilasta, omaisia, tai myös hoitajaa rentoutumaan. Opinnäytetyössä käsitellään erilaisia tapoja käyttää musiikkia, kuten hoitajan ja potilaan yhteinen musiikin tuottaminen, musiikin kuuntelu sekä musiikista puhuminen. Lasta hoidettaessa hoidetaan aina myös koko perhettä ja perheen lähtökohdat musiikkiin on myös huomioitava.
Kehittämisehdotuksena esitetään yhteistyötä musiikkipedagogien kanssa, jotta sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrys ja taito ottaa musiikki monipuoliseksi osaksi lasten ja nuorten kanssa tehtävää hoitotyötä kasvaisi. Oppimista voisi tukea esimerkiksi itseopiskelumateriaalin kautta, mikä olisi saatavilla internetistä kaikille. Yhtenä esimerkkinä hoitajille tehty oma Spotify-soittolista tai cd-kokoelma, mistä saisi kätevästi etsittyä erilaista musiikkia eri tilanteisiin. Jatkossa tuotoksen pohjalta voitaisiin miettiä myös muita hoitoa tukevia, varsinaisen kliinisen hoitotyön ulkopuolelta tuotavia elementtejä.