Arkkityypit B2B-brändin kehittämisessä : Brändin kehittäminen Markkinointitoimisto Seruksessa
Toikkanen, Essi (2017)
Toikkanen, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia brändiarkkityyppejä Markkinointitoimisto Seruksen brändiin kytkeytyy sekä miten brändiarkkityyppejä voidaan hyödyntää Markkinointitoimisto Seruksen brändin kehittämisessä. Markkinointitoimisto Seruksen brändiarkkityyppi selvitettiin tutkimalla sekä yrityksen identiteettiä että imagoa, pyrkien muodostamaan kokonaisvaltainen käsitys yrityksen brändistä.
Teoreettinen viitekehys muodostui brändistä ja brändin rakentamisesta sekä arkkityyppiteorioista. Markkinointitoimisto Seruksen brändin arkkityypin selvittämisessä hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta ja empiirinen osuus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimuskohteina olivat Markkinointitoimisto Seruksen henkilöstö sekä asiakkaat. Tutkimuksen kahdessa ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin brändi-identiteetin ja brändi-imagon nykytilaa verkkokyselyn avulla, johon vastasivat sekä yrityksen henkilöstö että asiakkaat. Kysymysten avulla pyrittiin selvittämään millaisten arkkityyppien ominaisuuksia ja piirteitä Markkinointitoimisto Serukseen liitetään. Kolmannessa vaiheessa selvitettiin yrityksen johdon näkemystä brändin ytimestä ja tavoitetilasta puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin tarkastelemaan yrityksen henkilöstön ja asiakkaiden näkemysten yhtäläisyyksiä ja eroja brändistä. Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten pohjalta johtopäätöksissä tuotiin esiin brändin kehittämisehdotuksia Markkinointitoimisto Serukselle. Opinnäytetyö on laadittu luottamuksellisesti ja luottamukselliseen aineistoon kuuluvat tutkimustulokset ja johtopäätökset on poistettu julkisesta osuudesta (liitteet 1–5).
Teoreettinen viitekehys muodostui brändistä ja brändin rakentamisesta sekä arkkityyppiteorioista. Markkinointitoimisto Seruksen brändin arkkityypin selvittämisessä hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta ja empiirinen osuus toteutettiin kolmessa vaiheessa. Tutkimuskohteina olivat Markkinointitoimisto Seruksen henkilöstö sekä asiakkaat. Tutkimuksen kahdessa ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin brändi-identiteetin ja brändi-imagon nykytilaa verkkokyselyn avulla, johon vastasivat sekä yrityksen henkilöstö että asiakkaat. Kysymysten avulla pyrittiin selvittämään millaisten arkkityyppien ominaisuuksia ja piirteitä Markkinointitoimisto Serukseen liitetään. Kolmannessa vaiheessa selvitettiin yrityksen johdon näkemystä brändin ytimestä ja tavoitetilasta puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin tarkastelemaan yrityksen henkilöstön ja asiakkaiden näkemysten yhtäläisyyksiä ja eroja brändistä. Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimustulosten pohjalta johtopäätöksissä tuotiin esiin brändin kehittämisehdotuksia Markkinointitoimisto Serukselle. Opinnäytetyö on laadittu luottamuksellisesti ja luottamukselliseen aineistoon kuuluvat tutkimustulokset ja johtopäätökset on poistettu julkisesta osuudesta (liitteet 1–5).