Asiakkaan profilointi brändistrategian perustana
Peuhkuri, Juulia (2017)
Lataukset:
Peuhkuri, Juulia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli tutustua toimeksiantajayrityksen potentiaaliseen kohderyhmään ja luoda heistä asiakasprofiili yrityksen brändistrategian tueksi. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan, koska toimeksiantajayrityksellä on tavoitteena tulevaisuudessa kasvattaa liiketoimintaansa ja vahvistaa brändiään. Tästä syystä asiakkaisiin tutustuminen nähtiin tärkeänä ensimmäisenä vaiheena brändin rakennukselle. Tutkimuksen päätavoitteena olikin kerätä toimeksiantajalle hyvin tärkeää sekä kattavaa tietoa heidän kohderyhmästään eli suomalaisista morsiamista, heidän haluistaan sekä ostomotiiveistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen pääaineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin verkossa videopuhelun kautta joko Skypen, Facebookin tai Facetimen välityksellä, johtuen haastattelijan ja haastateltavien pitkästä välimatkasta. Haastatteluja tehtiin yhteensä 14, kaikki havaintoyksiköistä olivat suomalaisia naisia.
Tutkimuksen tuloksiin saatiin kerättyä tietoa eri siviilisäätyyn kuuluvilta naisilta. Tuloksissa analysointiin haastateltavien mielipiteitä liittyen hääpukujen ulkonäköön, brändiin, kotimaisuuteen sekä hintaan. Kaikkien haastateltavien kanssa keskusteltiin myös eettisyydestä sekä hääpukumarkkinoiden tämän hetkisestä tilanteesta.
Tutkimuksen johtopäätöksinä luotiin toimeksiantajabrändin kohderyhmälle kirjallinen asiakasprofiili. Tähän asiakasprofiiliin kuvattiin 25–35-vuotias suomalainen nainen, joka arvostaa hääpuvussaan laatua ja yksilöllisyyttä. Kyseinen asiakas haluaa pukunsa olevan trendikäs, mutta samalla klassinen ja suomalaisen kulttuurin mukainen. Suomalaiselle morsiamelle on erityisen tärkeää se, että puku istuu hänelle hyvin ja ulkonäöllisesti miellyttää juuri hänen silmäänsä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen pääaineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin verkossa videopuhelun kautta joko Skypen, Facebookin tai Facetimen välityksellä, johtuen haastattelijan ja haastateltavien pitkästä välimatkasta. Haastatteluja tehtiin yhteensä 14, kaikki havaintoyksiköistä olivat suomalaisia naisia.
Tutkimuksen tuloksiin saatiin kerättyä tietoa eri siviilisäätyyn kuuluvilta naisilta. Tuloksissa analysointiin haastateltavien mielipiteitä liittyen hääpukujen ulkonäköön, brändiin, kotimaisuuteen sekä hintaan. Kaikkien haastateltavien kanssa keskusteltiin myös eettisyydestä sekä hääpukumarkkinoiden tämän hetkisestä tilanteesta.
Tutkimuksen johtopäätöksinä luotiin toimeksiantajabrändin kohderyhmälle kirjallinen asiakasprofiili. Tähän asiakasprofiiliin kuvattiin 25–35-vuotias suomalainen nainen, joka arvostaa hääpuvussaan laatua ja yksilöllisyyttä. Kyseinen asiakas haluaa pukunsa olevan trendikäs, mutta samalla klassinen ja suomalaisen kulttuurin mukainen. Suomalaiselle morsiamelle on erityisen tärkeää se, että puku istuu hänelle hyvin ja ulkonäöllisesti miellyttää juuri hänen silmäänsä.