Iltapäiväkerhotoiminnan suunnittelu ja toteutus 1.-9.-luokkalaisille erityisryhmille
Al-Hamzawi, Ginan; Leskinen , Annina (2017)
Al-Hamzawi, Ginan
Leskinen , Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612623
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää iltapäiväkerhotoimintaa erään Uusimaalaisen koulun 1.-9. -luokkalaisille erityisryhmille. Toimeksianto tuli suoraan kohdekoululta ja se oli järjestää erityisryhmien oppilaille aistitoimintaa tukevaa kerhotoimintaa. Aihe valikoitui opinnäytetyöksemme, koska se laajentaa ammatillista osaamistamme ja näkemystämme hoitotyöstä sekä samalla tuottaa hyötyä työelämään. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hyötyä työelämään tuottamalla kerhon lisäksi leikkilista, jota koulun henkilökunta voi vastaisuudessa käyttää iltapäiväkerhoissaan.
Erityisryhmien lapsilla oli useita erilaisia kehityshäiriötä. Lähes kaikki lapset sairastivat autismikirjon häiriötä ja lisäksi jotakin kehitysvammaa. Yhdellä oppilaalla oli myös epilepsia. Oppilaat jaettiin kerhoa varten kolmeen eri ryhmään: pieniin, isoihin ja vaikeasti vammaisten ryhmään. Kerhotuokioita järjestettiin pienten ja vaikeasti vammaisten ryhmälle kolme ja isojen ryhmälle kaksi. Ryhmäjaosta vastasi koulun henkilökunta. Ennen kerhon toteutusta vierailimme koululla tapaamassa lapsia ja ryhmien jaon valmistuttua saimme tietoa kunkin ryhmän oppilaiden sairauksista ja käytösoireista. Kerhoa varten suunnittelimme erilaisia ja eritasoisia aisteihin liittyviä leikkejä, joista yhdessä toimeksiantajan kanssa valittiin ja muokattiin kerhossa toteutettavat leikit. Jokaiselle ryhmälle valittiin oma teema, jota pyrittiin kuljettamaan mukana kaikissa tuokioissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään autismikirjon häiriötä yleisellä tasolla, perehtyen erityisesti häiriön aiheuttamiin aistitoiminnan muutoksiin sekä aistitoiminnan tukemiseen. Teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti myös kehitysvammaisuutta, epilepsiaa sekä ryhmänohjausta. Lähteinä käytimme tutkittua tietoa kyseisistä kehityshäiriöistä ja sairauksista ja siitä, millainen toiminta parhaiten ylläpitää autistisen lapsen aistitoimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin aikataulun mukaan kahden viikon aikana helmikuussa 2017. Palaute kerättiin kerhon aikana suullisesti sekä oppilailta että ohjaajilta. Onnistumisen arviointiin käytettiin palautteen lisäksi tarkkailemalla kerättyä tietoa kerhon ajalta.
Erityisryhmien lapsilla oli useita erilaisia kehityshäiriötä. Lähes kaikki lapset sairastivat autismikirjon häiriötä ja lisäksi jotakin kehitysvammaa. Yhdellä oppilaalla oli myös epilepsia. Oppilaat jaettiin kerhoa varten kolmeen eri ryhmään: pieniin, isoihin ja vaikeasti vammaisten ryhmään. Kerhotuokioita järjestettiin pienten ja vaikeasti vammaisten ryhmälle kolme ja isojen ryhmälle kaksi. Ryhmäjaosta vastasi koulun henkilökunta. Ennen kerhon toteutusta vierailimme koululla tapaamassa lapsia ja ryhmien jaon valmistuttua saimme tietoa kunkin ryhmän oppilaiden sairauksista ja käytösoireista. Kerhoa varten suunnittelimme erilaisia ja eritasoisia aisteihin liittyviä leikkejä, joista yhdessä toimeksiantajan kanssa valittiin ja muokattiin kerhossa toteutettavat leikit. Jokaiselle ryhmälle valittiin oma teema, jota pyrittiin kuljettamaan mukana kaikissa tuokioissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään autismikirjon häiriötä yleisellä tasolla, perehtyen erityisesti häiriön aiheuttamiin aistitoiminnan muutoksiin sekä aistitoiminnan tukemiseen. Teoriaosuudessa käsitellään lyhyesti myös kehitysvammaisuutta, epilepsiaa sekä ryhmänohjausta. Lähteinä käytimme tutkittua tietoa kyseisistä kehityshäiriöistä ja sairauksista ja siitä, millainen toiminta parhaiten ylläpitää autistisen lapsen aistitoimintaa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osa toteutettiin aikataulun mukaan kahden viikon aikana helmikuussa 2017. Palaute kerättiin kerhon aikana suullisesti sekä oppilailta että ohjaajilta. Onnistumisen arviointiin käytettiin palautteen lisäksi tarkkailemalla kerättyä tietoa kerhon ajalta.