Tunnekasvatus osana varhaiskasvattajan asiantuntijuutta : Tunnekasvatusselvitys päiväkodin työntekijöille
Raunio, Susanna (2017)
Raunio, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612598
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tavoitteena oli selvittää päiväkoti Kädenjäljen työntekijöiden käsityksiä siitä, mitä tunnekasvatus heille tarkoittaa ja minkälaisina he kokevat omat tunnekasvatustaitonsa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada päiväkodin työntekijät pohtimaan tunnekasvatukseen liittyviä asioita osana omaa ammatillista osaamistaan. Kehittämistyö toteutettiin tekemällä kysely päiväkodin työntekijöille huhtikuussa 2017. Kysely sisälsi puolistrukturoituja kysymyksiä ja niihin vastasi 7 yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen. Vastausten pohjalta keskeisiksi teemoiksi tunnekasvatuksessa nousi tunteiden käsittely, empatia lapsen yksilöllistä tunneilmaisua kohtaan sekä myötäeläytyvä keskustelutaito. Vastausten perusteella työntekijät olivat tyydyttävällä tai hyvällä tasolla tytyväisiä omiin tunnekasvatustaitoihinsa. Selvityksen vastausten ja tulosten perusteella syntyi päiväkodin työntekijöille tunnekasvatuskäsikirja, jossa on koottu materiaalia tunnetaitoihin ja -kasvatukseen liittyen. Käsikirjan avulla työntekijät saavat lisää keinoja omien tunne- sekä tunnekasvatustaitojen tarkasteluun ja arviointiin, omien tunteiden tunnistamiseen kasvattajana toimiessa sekä tunnekasvatustaitojen kehittämiseen ja tunnekasvatuksen amattilaisena kasvamiseen.