Vireystilan hallinta ilmailualalla
Kokko, Merja; Kiuttu, Jenni (2017)
Kokko, Merja
Kiuttu, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612550
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää miten lentoalan ammattilaisten vireystilaa hallitaan ilmailualalla. Pääongelmamme on raportoinnin hyödyntäminen väsymyksen hallinnassa.
Safety management system on yhtiöissä toimiva yleinen turvallisuus ohjelma, jonka yhtenä työkaluna on fatigue risk management järjestelmä. FRM on viranomaisten sekä lentoyhtiön yhteistyössä toimiva järjestelmä, jonka avulla seurataan työntekijöiden vireystilaa. Jokainen työntekijä on vastuussa omasta raportoinnistaan. Fatigue risk management järjestelmää käytetään hallinnollisena työkaluna työvuorosuunnittelussa ja sinne syötetyt raportit luovat tietoa, jota käytetään riskien ennaltaehkäisyyn sekä työntekijöiden elämänhallinnan tueksi. Riskejä ovat väsymyksestä johtuvat onnettomuudet, turvallisuutta vaarantavat virheet ja negatiivisesti työkykyyn vaikuttavat tekijät.
Alaongelmat ovat vuorotyön vaikutus unen laatuun, työvuoroista palautuminen sekä työntekijöiden elämänhallinta epäsäännöllisessä vuorotyössä. Unen laadulla tarkoitetaan unen määrää ja kuinka palauttavaa se fyysisesti on. Epäsäännöllinen vuorotyö koostuu aamu-, ilta- ja yövuoroista jotka jakautuvat myös aikaerolentoihin. Aikaerolennolla tarkoitetaan yli kuuden tunnin ja neljän aikavyöhykkeen ylittävää lentoa, joko itä- tai länsisuunnassa.
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa yleistä vireystilaa lentotyötä tekevien keskuudessa. Tämän vuoksi valitsimme haastattelumenetelmäksi teemahaastattelun, sillä teemahaastattelu antaa vastaajan omille ajatuksille tilaa. Koemme saaneen haastateltavien rehellisen kokemuksen esille tuloksiin. Haastattelimme yhteensä kuutta henkilöä, jotka kuuluvat matkustamohenkilöstöön.
Tulokset osoittivat että yötyö ja aamuvuorot koetaan fyysisesti rankimmiksi, mutta väsymysraportteja ei kirjoiteta, sillä se koetaan hyödyttömäksi. Raportoinnin tärkeyttä tulisi korostaa enemmän, sillä vain raporttien avulla voidaan vaikuttaa työvuorosuunnitteluun ja reagoimaan mahdollisiin riskeihin ajoissa.
Safety management system on yhtiöissä toimiva yleinen turvallisuus ohjelma, jonka yhtenä työkaluna on fatigue risk management järjestelmä. FRM on viranomaisten sekä lentoyhtiön yhteistyössä toimiva järjestelmä, jonka avulla seurataan työntekijöiden vireystilaa. Jokainen työntekijä on vastuussa omasta raportoinnistaan. Fatigue risk management järjestelmää käytetään hallinnollisena työkaluna työvuorosuunnittelussa ja sinne syötetyt raportit luovat tietoa, jota käytetään riskien ennaltaehkäisyyn sekä työntekijöiden elämänhallinnan tueksi. Riskejä ovat väsymyksestä johtuvat onnettomuudet, turvallisuutta vaarantavat virheet ja negatiivisesti työkykyyn vaikuttavat tekijät.
Alaongelmat ovat vuorotyön vaikutus unen laatuun, työvuoroista palautuminen sekä työntekijöiden elämänhallinta epäsäännöllisessä vuorotyössä. Unen laadulla tarkoitetaan unen määrää ja kuinka palauttavaa se fyysisesti on. Epäsäännöllinen vuorotyö koostuu aamu-, ilta- ja yövuoroista jotka jakautuvat myös aikaerolentoihin. Aikaerolennolla tarkoitetaan yli kuuden tunnin ja neljän aikavyöhykkeen ylittävää lentoa, joko itä- tai länsisuunnassa.
Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa yleistä vireystilaa lentotyötä tekevien keskuudessa. Tämän vuoksi valitsimme haastattelumenetelmäksi teemahaastattelun, sillä teemahaastattelu antaa vastaajan omille ajatuksille tilaa. Koemme saaneen haastateltavien rehellisen kokemuksen esille tuloksiin. Haastattelimme yhteensä kuutta henkilöä, jotka kuuluvat matkustamohenkilöstöön.
Tulokset osoittivat että yötyö ja aamuvuorot koetaan fyysisesti rankimmiksi, mutta väsymysraportteja ei kirjoiteta, sillä se koetaan hyödyttömäksi. Raportoinnin tärkeyttä tulisi korostaa enemmän, sillä vain raporttien avulla voidaan vaikuttaa työvuorosuunnitteluun ja reagoimaan mahdollisiin riskeihin ajoissa.