Harjoittelun jaksottaminen konserttiesitykseen valmistautumisessa
Zoteev, Ivan (2017)
Zoteev, Ivan
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612500
Tiivistelmä
Tämä työn tarkoitus on auttaa sekä muusikkoja että alkavia opettajia valmistamaan opiskelijoita konserttiesitykseen.
Tämän opinnäytetyön aiheen valinta ei ole sattuma. Haasteet, joita kohdataan esiintymistilanteessa, ovat alkaville muusikoille ja opiskelijoille useasti ylipääsemättömiä. Tässä työssä tarkastellaan ja löydetään ratkaisuja niille haasteille. Työ koostuu kolmesta osasta, joissa kuvataan kolmea eri vaihetta valmistautumisessa konserttiesitykseen.
Työssä tarkastellaan ihmisten hermojärjestelmää ja sitä, miten sen voi virittää. Selvitetään, minkä suuruinen harjoitusmäärän pitää olla päivää kohti ja mihin erityisesti täytyy kiinnittää huomiota. Kerrotaan optimaalisesta konserttivireestä ja sen saavuttamisesta esimerkiksi meditatiivisen uppoutumisen, keskittyneen huomion ja taiteellinen mielikuvituksen kautta. Kaikki mainitut tekijät auttavat saavuttamaan optimaalisen konserttivireen.
Työssä tarkastellaan seuraavaksi muusikon kehon ja hyvän mielentilan välistä vuorovaikutusta. Tarkastellaan, miten muusikko voi hallita omaa psyykkistä tilaansa. Luova mielikuvitus on tärkeä osa-alue muusikon työssä. Pohditaan muusikon ja kuuntelijan välistä suhdetta konserttiesityksessä ja sitä, millä keinoilla muusikko tai oppilas voi virittää itsensä hyvään konserttiesitykseen.
Lopuksi käsitellään harjoittelussa ja esiintymisessä keskeisiä asioita, kuten muistia ja perspektiivistä ajattelua. Kartoitetaan niistä tunnettujen muusikoiden ja opettajien viime vuosisadalla kokoamia keskeisiä ohjeita.
Tämän opinnäytetyön aiheen valinta ei ole sattuma. Haasteet, joita kohdataan esiintymistilanteessa, ovat alkaville muusikoille ja opiskelijoille useasti ylipääsemättömiä. Tässä työssä tarkastellaan ja löydetään ratkaisuja niille haasteille. Työ koostuu kolmesta osasta, joissa kuvataan kolmea eri vaihetta valmistautumisessa konserttiesitykseen.
Työssä tarkastellaan ihmisten hermojärjestelmää ja sitä, miten sen voi virittää. Selvitetään, minkä suuruinen harjoitusmäärän pitää olla päivää kohti ja mihin erityisesti täytyy kiinnittää huomiota. Kerrotaan optimaalisesta konserttivireestä ja sen saavuttamisesta esimerkiksi meditatiivisen uppoutumisen, keskittyneen huomion ja taiteellinen mielikuvituksen kautta. Kaikki mainitut tekijät auttavat saavuttamaan optimaalisen konserttivireen.
Työssä tarkastellaan seuraavaksi muusikon kehon ja hyvän mielentilan välistä vuorovaikutusta. Tarkastellaan, miten muusikko voi hallita omaa psyykkistä tilaansa. Luova mielikuvitus on tärkeä osa-alue muusikon työssä. Pohditaan muusikon ja kuuntelijan välistä suhdetta konserttiesityksessä ja sitä, millä keinoilla muusikko tai oppilas voi virittää itsensä hyvään konserttiesitykseen.
Lopuksi käsitellään harjoittelussa ja esiintymisessä keskeisiä asioita, kuten muistia ja perspektiivistä ajattelua. Kartoitetaan niistä tunnettujen muusikoiden ja opettajien viime vuosisadalla kokoamia keskeisiä ohjeita.