Iveco Stralis Euro VI SCR-järjestelmä
Lehto, Ville (2017)
Lehto, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512467
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja testata uuden rekisteröimättömän Iveco Stralis Euro VI kuorma-auton SCR-järjestelmän toimivuutta. Työn toimeksiantajana oli Turun Autotyö Oy, joka on Ivecon merkkikorjaamo. Iveco on kansainvälinen hyötyajoneuvovalmistaja, joka valmistaa kevyitä, keskiraskaita ja raskaita hyötyajoneuvoja.
Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä SCR (Selective Catalytic Reduction) on NOX-päästöjen ajoittamiseksi kehitetty järjestelmä. SCR-järjestelmän avulla pystytään alentamaan dieselmoottoreiden NOX-päästöjä, jotta Euro-pakokaasupäästöluokat saavutetaan. SCRjärjestelmä koostuu katalysaattoreista, hiukkassuodattimesta ja AdBlue-liuoksen ruiskutusjärjestelmästä. AdBlue on kauppanimike korkealaatuiselle urealiuokselle.
Euroopan päästönormit raskaan kaluston dieselmoottoreille ovat Euro I…VI. Euro-päästöluokkien tarkoituksena on asettaa raja-arvot tietyille päästölajeille niin, että mitä korkeampi Euro-luokan arvo ajoneuvolla on, sitä vähäpäästöisempi ajoneuvon moottori on. Euro-luokissa rajoitetaan hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC), typenoksidi- (NOX) ja pienhiukkaspäästöjä (PM).
Testiajoneuvon SCR-järjestelmän testaus suoritettiin Turun Autotyö Oy:n korjaamotiloissa. SCRjärjestelmän toimivuus testattiin tekemällä järjestelmälle UDST-testi sekä järjestelmän painetesti. Tehtyjen testien tulokset olivat virheettömiä ja täten voitiin todeta testiajoneuvon SCR-järjestelmä täydellisesti toimivaksi ja että ajoneuvon pakokaasupäästöt ovat Euro VI-luokan mukaiset.
Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä SCR (Selective Catalytic Reduction) on NOX-päästöjen ajoittamiseksi kehitetty järjestelmä. SCR-järjestelmän avulla pystytään alentamaan dieselmoottoreiden NOX-päästöjä, jotta Euro-pakokaasupäästöluokat saavutetaan. SCRjärjestelmä koostuu katalysaattoreista, hiukkassuodattimesta ja AdBlue-liuoksen ruiskutusjärjestelmästä. AdBlue on kauppanimike korkealaatuiselle urealiuokselle.
Euroopan päästönormit raskaan kaluston dieselmoottoreille ovat Euro I…VI. Euro-päästöluokkien tarkoituksena on asettaa raja-arvot tietyille päästölajeille niin, että mitä korkeampi Euro-luokan arvo ajoneuvolla on, sitä vähäpäästöisempi ajoneuvon moottori on. Euro-luokissa rajoitetaan hiilimonoksidi- (CO), hiilivety- (HC), typenoksidi- (NOX) ja pienhiukkaspäästöjä (PM).
Testiajoneuvon SCR-järjestelmän testaus suoritettiin Turun Autotyö Oy:n korjaamotiloissa. SCRjärjestelmän toimivuus testattiin tekemällä järjestelmälle UDST-testi sekä järjestelmän painetesti. Tehtyjen testien tulokset olivat virheettömiä ja täten voitiin todeta testiajoneuvon SCR-järjestelmä täydellisesti toimivaksi ja että ajoneuvon pakokaasupäästöt ovat Euro VI-luokan mukaiset.