Maksamisen mahdollisuudet tapahtumassa : Case: Lahti-Hollola Jukolan ja Venlojen viesti 2018
Oksman, Brita (2017)
Oksman, Brita
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahti-Hollola Jukolan ja Venlojen viesti 2018. Työn tavoite oli selvittää onnistuneen tapahtuman rakennetta ja sen asiakaslähtöisyyttä. Lisäksi tutkittiin heidän vuotuiseen tapahtumaansa sopivia maksukeinoja, jotta vältyttäisiin ruuhkatilanteissa pitkältä jonottamiselta ja maksaminen onnistuisi sujuvasti.
Opinnäytetyö rakentui kahden näkökulman ympärille. Ensimmäinen näkökulma oli tapahtuman järjestäminen ja miten järjestetystä tapahtumasta saadaan mahdollisimman onnistunut. Siinä käsiteltiin myös asiakkaan vaikutusta tapahtuman onnistumiseen ja millaisia odotuksia asiakkailla nykypäivänä on. Toinen näkökulma oli tutkia erilaisia maksuvaihtoehtoja, joita voitaisiin käyttää tapahtumassa nyt sekä mahdollisesti tulevaisuudessa.
Työssä käytettiin menetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Se toteutettiin sähköpostihaastatteluna ja puhelinhaastatteluna. Haastateltavina toimi pankki- ja rahoitusalan asiantuntijoita sekä tapahtuman järjestämiseen erikoistuneiden yritysten asiantuntijoita.
Tutkimustuloksista pystyi erottamaan selvästi kolme teemaa, jotka olivat maksaminen ja asiakastilanteet, maksutavat sekä mitä erityistä huomioitavaa on tapahtumassa maksamisessa. Kuluttajat maksavat tavalla, jonka kokevat turvalliseksi, helpoksi ja nopeaksi. Käytetyin maksutapa on tällä hetkellä korttimaksaminen. Tulevaisuudessa maksamisen odotetaan siirtyvän lähemmäksi mobiilia, eli älypuhelimilla tai muilla mukana kannettavilla laitteilla voidaan maksaa ostokset. Tapahtumissa alkaa pikkuhiljaa näkymään erilaisia maksurannekkeita, joilla voidaan maksaa ostokset koko tapahtuman ajan. Rannekkeet mahdollistavat sen, että rahan voi jättää kokonaan kotiin ja maksutapahtumat ovat nopeita ja sujuvia.
Opinnäytetyö rakentui kahden näkökulman ympärille. Ensimmäinen näkökulma oli tapahtuman järjestäminen ja miten järjestetystä tapahtumasta saadaan mahdollisimman onnistunut. Siinä käsiteltiin myös asiakkaan vaikutusta tapahtuman onnistumiseen ja millaisia odotuksia asiakkailla nykypäivänä on. Toinen näkökulma oli tutkia erilaisia maksuvaihtoehtoja, joita voitaisiin käyttää tapahtumassa nyt sekä mahdollisesti tulevaisuudessa.
Työssä käytettiin menetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Se toteutettiin sähköpostihaastatteluna ja puhelinhaastatteluna. Haastateltavina toimi pankki- ja rahoitusalan asiantuntijoita sekä tapahtuman järjestämiseen erikoistuneiden yritysten asiantuntijoita.
Tutkimustuloksista pystyi erottamaan selvästi kolme teemaa, jotka olivat maksaminen ja asiakastilanteet, maksutavat sekä mitä erityistä huomioitavaa on tapahtumassa maksamisessa. Kuluttajat maksavat tavalla, jonka kokevat turvalliseksi, helpoksi ja nopeaksi. Käytetyin maksutapa on tällä hetkellä korttimaksaminen. Tulevaisuudessa maksamisen odotetaan siirtyvän lähemmäksi mobiilia, eli älypuhelimilla tai muilla mukana kannettavilla laitteilla voidaan maksaa ostokset. Tapahtumissa alkaa pikkuhiljaa näkymään erilaisia maksurannekkeita, joilla voidaan maksaa ostokset koko tapahtuman ajan. Rannekkeet mahdollistavat sen, että rahan voi jättää kokonaan kotiin ja maksutapahtumat ovat nopeita ja sujuvia.