Toimittajayhteistyön kehittäminen tilaus-toimitusprosessissa
Kuusniemi, Vesa (2017)
Kuusniemi, Vesa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512448
Tiivistelmä
Yritys ja sen toimittajat toimivat yhteisessä tilaus-toimitusketjussa. Yrityksetkään eivät siis kilpaile pelkästään keskenään vaan myös muiden tilaus-toimitusketjujen kanssa. Siten toimittajayhteistyön kehittäminen on yrityksille tärkeää. Se onkin opinnäytetyön aihe.
Toimeksiantajan ja sen toimittajien välistä yhteistyötä tilaus-toimitusprosessissa arvioitiin toimittajille kohdistettujen tyytyväisyyskyselyjen ja haastatteluiden pohjalta. Tavoitteena oli kuvata yrityksen ja sen toimittajien yhteistyön nykytila tilaus-toimitusprosessissa. Myös eroja yrityksen ja sen toimittajien muiden asiakkaiden välillä tuli etsiä. Tarkoituksena oli lisäksi esittää yritykselle kehitysehdotuksia sen toimittajayhteistyön kehittämiseksi. Vastausten ja haastattelujen perusteella yritys suoriutuu hyvin toimittajayhteistyöstään. Erityisesti sen tilauslomake, tukidokumentit ja viestintä tilaustenkäsittelyssä saivat positiivista palautetta toimittajilta. Kehitettävää nähtiin muun muassa tilausten reklamointikuvauksissa, reklamointien käsittelyssä ja ostolaskujen reklamoinnissa. Lisäksi toimittajat kokivat ongelmallisena, että yritys ei lähetä toimituksistaan tilausvahvistusta. Myös se nähtiin ongelmana, että yrityksen tilausten tukidokumentit ovat tilausvaiheessa usein vielä keskeneräisiä. Se ja monet muut esiin tulleet ongelmat toimittajayhteistyössä liittyvät siihen, että yritys ostaa tuotteita pääosin vain erilaisiin projekteihin, jolloin sen tilaaminen on epätasaista ja yhteistyötavat eri toimittajien välillä vaihtelevat.
Yritykselle laadittiin kehitysehdotuksia sen toimittajien esiintuomien puutteiden korjaamiseksi. Niissä huomioitiin sekä laajaa kannatusta saaneet näkemykset että yksittäisten toimittajien kokemat ongelmat yrityksen kanssa.
Toimeksiantajan ja sen toimittajien välistä yhteistyötä tilaus-toimitusprosessissa arvioitiin toimittajille kohdistettujen tyytyväisyyskyselyjen ja haastatteluiden pohjalta. Tavoitteena oli kuvata yrityksen ja sen toimittajien yhteistyön nykytila tilaus-toimitusprosessissa. Myös eroja yrityksen ja sen toimittajien muiden asiakkaiden välillä tuli etsiä. Tarkoituksena oli lisäksi esittää yritykselle kehitysehdotuksia sen toimittajayhteistyön kehittämiseksi. Vastausten ja haastattelujen perusteella yritys suoriutuu hyvin toimittajayhteistyöstään. Erityisesti sen tilauslomake, tukidokumentit ja viestintä tilaustenkäsittelyssä saivat positiivista palautetta toimittajilta. Kehitettävää nähtiin muun muassa tilausten reklamointikuvauksissa, reklamointien käsittelyssä ja ostolaskujen reklamoinnissa. Lisäksi toimittajat kokivat ongelmallisena, että yritys ei lähetä toimituksistaan tilausvahvistusta. Myös se nähtiin ongelmana, että yrityksen tilausten tukidokumentit ovat tilausvaiheessa usein vielä keskeneräisiä. Se ja monet muut esiin tulleet ongelmat toimittajayhteistyössä liittyvät siihen, että yritys ostaa tuotteita pääosin vain erilaisiin projekteihin, jolloin sen tilaaminen on epätasaista ja yhteistyötavat eri toimittajien välillä vaihtelevat.
Yritykselle laadittiin kehitysehdotuksia sen toimittajien esiintuomien puutteiden korjaamiseksi. Niissä huomioitiin sekä laajaa kannatusta saaneet näkemykset että yksittäisten toimittajien kokemat ongelmat yrityksen kanssa.